Katarzyna Brochocka: Różnice pomiędzy wersjami
[wersja przejrzana] | [wersja nieprzejrzana] |
(→Biografia) |
|||
Linia 3: | Linia 3: | ||
==Biografia== | ==Biografia== | ||
− | Urodziła się w 1982 r. w | + | Urodziła się w 1982 r. w Gdańsku. Edukację muzyczną rozpoczęła w klasie fortepianu [[Marzena Mierzejewska|Marzeny Mierzejewskiej]] w Szkole Muzycznej w Lidzbarku Warmińskim, kontynuowała ją w Liceum Muzycznym im. Feliksa Nowowiejskiego w Gdańsku (w klasie fortepianu Mariusza Trzebniaka). Ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną we Wrocławiu w klasie kompozycji Jana Antoniego Wichrowskiego oraz podyplomowe studia mistrzowskie w Wanda L. Bass School of Music na Uniwersytecie w Oklahoma City (USA) w klasie kompozycji Edwarda Knighta. Była stypendystką programu „Sokrates-Erasmus” w klasie kompozycji Doiny Rotaru na Uniwersytecie Muzycznym w Bukareszcie. |
− | |||
==Działalność artystyczna== | ==Działalność artystyczna== |
Wersja z 11:40, 6 mar 2016
(1982- ) – kompozytorka
Spis treści
Biografia
Urodziła się w 1982 r. w Gdańsku. Edukację muzyczną rozpoczęła w klasie fortepianu Marzeny Mierzejewskiej w Szkole Muzycznej w Lidzbarku Warmińskim, kontynuowała ją w Liceum Muzycznym im. Feliksa Nowowiejskiego w Gdańsku (w klasie fortepianu Mariusza Trzebniaka). Ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną we Wrocławiu w klasie kompozycji Jana Antoniego Wichrowskiego oraz podyplomowe studia mistrzowskie w Wanda L. Bass School of Music na Uniwersytecie w Oklahoma City (USA) w klasie kompozycji Edwarda Knighta. Była stypendystką programu „Sokrates-Erasmus” w klasie kompozycji Doiny Rotaru na Uniwersytecie Muzycznym w Bukareszcie.
Działalność artystyczna
Jest autorką utworów solowych, w tym wielu fortepianowych, kameralnych, symfonicznych, oper, muzyki do spektakli teatralnych oraz utworów elektroakustycznych. Jej utwory wykonywano w Warszawie, Wrocławiu, Gdyni, Opolu, Münster, Bukareszcie, ale również w Olsztynie i rodzinnym Lidzbarku Warmińskim. W swojej twórczości „podejmuje dialog z formami historycznymi (...), stosuje nowoczesny, poszukujący język dźwiękowy (...), równocześnie jednak tworzy muzykę czytelnią, wyrazistą emocjonalnie i prowokującą intelektualnie”[1].
Najważniejsze utwory
Utwory solowe:
- I Sonata na fortepian (2003)
- Suita na fortepian (2005)
- Absurdwaltzer na klarnet (2005)
- II Sonata na fortepian (2006)
- Sonata na altówkę (2005)
- 3 Mazurki na fortepian (2006)
- Pozytywka i Paradance (2006) [utwory fortepianowe dla dzieci na cztery ręce]
- Study na wiolonczelę (2008)
Utwory kameralne:
- Wariacje na skrzypce i fortepian (2002)
- Oberek na kontrabas i fortepian (2002)
- Walc weselny (2005)
- Ma-rim-bam-bom na cztery marimby (2006)
- Morir illa mare na flet, klarnet i waltornię (2006)
- Sonata na kontrabas i fortepian (2007)
- Kwintet smyczkowy (2008)
Utwory orkiestrowe i symfoniczne:
- Bangladesz (2003)
- Ballade Concertare na fortepian i orkiestrę (2006)
- Koncert kontrabasowy (2007)
- Symfonia (2007)
- Concerto in uno tempo per violino e orchestra (2007)
Utwory wokalno-instrumentalne:
- opera Król Lear (2007)
- Pieśń „Z odrobiną nieśmiałości” (2007)
- Sześć pieśni do słów K. D. Szatrawskiego (2007)
- „Chaber music” – trzy pieśni do słów J. Joyce'a na Mezzo-sopran, Harfę (lub Fortepian) i Kontrabas (2008)
- opera Happy garden of Life (2008)
Utwory elektroakustyczne:
- „Story” na sopran, kontrabas, taśmę i video (2006)
- „Pre-tekst” na taśmę, stepującego aktora i beznamiętny głos kobiecy (2006)
Bibliografia
- Szatrawski, Krzysztof Dariusz: Twórczość kompozytorska na Warmii i Mazurach po roku 1989 / Krzysztof D. Szatrawski // W: Kompozytorzy w kulturze XX-wiecznej Warmi / pod red. Krzysztofa D. Szatrawskiego. – Barczewo : Stowarzyszenie Inicjatyw Obywatelskich, 2009. – S. 11-25.
- Brochocka, Katarzyna: Nuty mają gramatykę / Katarzyna Brochocka ; rozm. Szymon Liszewski. – Il. // „Nasz Olsztyniak”. – Nr 456 (2007), s. 6.
Zobacz też
- Sylwetka kompozytorki na stronie kultura.wp.pl
Przypisy
- ↑ Cyt. za: Szatrawski Krzysztof D., Twórczość kompozytorska na Warmii i Mazurach po roku 1989 [W:] Kompozytorzy w kulturze XX-wiecznej Warmi, pod red. Krzysztofa D. Szatrawskiego, Barczewo, Stowarzyszenie Inicjatyw Obywatelskich, s. 25.