Portret Wilhelma Orańskiego z pałacu w Gładyszach: Różnice pomiędzy wersjami
[wersja przejrzana] | [wersja przejrzana] |
(Utworzył nową stronę „XVII-wieczny zabytek sztuki malarskiej z pałacu w Gładyszach koło Pasłęka. [[Image: portret_wilhelm_gladysze_1.jpg…”) |
|||
(Nie pokazano 3 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
XVII-wieczny zabytek sztuki malarskiej z [[ewim:Pałac w Gładyszach|pałacu w Gładyszach]] koło [[ewim:Pasłęk|Pasłęka]]. | XVII-wieczny zabytek sztuki malarskiej z [[ewim:Pałac w Gładyszach|pałacu w Gładyszach]] koło [[ewim:Pasłęk|Pasłęka]]. | ||
− | |||
− | |||
− | |||
==Historia== | ==Historia== | ||
Linia 24: | Linia 21: | ||
[[Category:Malarstwo]] | [[Category:Malarstwo]] | ||
− | [[Category: | + | [[Category:Obrazy]] |
[[Category:Historia kultury]] | [[Category:Historia kultury]] | ||
[[Category:Powiat elbląski]] | [[Category:Powiat elbląski]] | ||
[[Category:1601-1700]] | [[Category:1601-1700]] |
Aktualna wersja na dzień 10:04, 17 wrz 2015
XVII-wieczny zabytek sztuki malarskiej z pałacu w Gładyszach koło Pasłęka.
Spis treści
Historia
Obraz został namalowany w 1653 roku przez Gerarda van Honthorsta (1590-1656). Do 1945 roku znajdował się w pałacu Dohnów w Gładyszach koło Pasłęka, gdzie pełnił funkcję ozdobnej subraporty. Obecnie stanowi jeden z eksponatów w zbiorach Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie.
Opis
Obraz został wykonany techniką olejną na płótnie. Jego wymiary to: 110 x 85 cm. Na odwrocie malowidła widnieje napis: „Prinsi Wilhelm Tof. Or. Ranien”. U góry obrazu zachował się monogram F.C. lub T.C., którego nie należy jednak bezsprzecznie wiązać z autorem, ponieważ dzieło było wielokrotnie poddawane konserwacjom, zaś sam podpis zmieniany. Ostatnia konserwacja została przeprowadzona w 1964 roku.
Charakterystyka
Dzieło to całopostaciowy portret księcia Wilhelma III Orańskiego (1650-1702) w wieku dziecięcym, syna Wilhelma II (namiestnika Zjednoczonych Niderlandów) i Marii Stuart, od 1671 roku naczelnego wodza Zjednoczonych Niderlandów, późniejszego króla Anglii. Chłopiec został ukazany jako Apollo w ruchu, z akcentami kostiumologicznymi i rekwizytami podkreślającymi wymowę antyczną. Ubrany jest w udrapowaną czerwono-brązową szatę o złotych refleksach, odsłaniającą nagie ramiona. Na nogach ma rzemienne sandały w stylu rzymskim. Rumianą twarz o dużych oczach okalają popielatobrązowe włosy i wieniec laurowy. Przepasany jest błękitno-zieloną szarfą. U jego boku zwisa kołczan ze strzałami. W dłoniach trzyma napięty łuk. Postać dziecka została skomponowana na tle krajobrazu. W kadrze ujęty jest także biegnący pies myśliwski, wpatrzony w postać chłopca.
Ciekawostki
- Identyczny wizerunek księcia znajdował się w pałacu w Słobitach. Przywieziony został z rezydencji Dohnów-Viannen z Coppert, jako spadek po linii Dohnów spokrewnionej z dworem orańskim. Niestety nie zachował się do dziś.
- Zarówno wersja słobicka portretu, jak i dzieło z Gładysz stanowią warsztatowe duplikaty, których oryginał datowany na 1653 rok i sygnowany przez Willhelma Honthorsta (1594/96-1666), brata Gerarda, znajduje się w zbiorach zamku Reinartshausen nad Renem.
Bibliografia
- Wróblewska, Kamila: Dawny portret w zbiorach Muzeum Mazurskiego / Kamila Wróblewska. - Olsztyn : Muzeum Mazurskie, 1965. - S. 23, il. 10.
- Dawny portret dziecka ze zbiorów polskich. - Olsztyn : Muzeum Warmii i Mazur, 1976. - S. 19, 50, il. 10.
- Bartoś Magdalena, Wróblewska Kamila: Portret holenderski / Magdalena Bartoś, Kamila Wróblewska. - Olsztyn : Muzeum Warmii i Mazur, 1993. - S. 65, il. 12.
- Wróblewska, Kamila: Malarstwo Warmii i Mazur od XV do XIX wieku / Kamila Wróblewska. - Olsztyn : Pojezierze, 1978. - S. 37, il. 57.