Portret Katarzyny Czemy z pałacu w Markowie: Różnice pomiędzy wersjami
[wersja przejrzana] | [wersja przejrzana] |
(Nie pokazano 2 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
[[Image: portret_katarzyna_czema_markowo_1.jpg|thumb|right|250px|Źródło: [http://de.wikipedia.org/wiki/Achatius_von_Zehmen de.wikipedia.org] ]] | [[Image: portret_katarzyna_czema_markowo_1.jpg|thumb|right|250px|Źródło: [http://de.wikipedia.org/wiki/Achatius_von_Zehmen de.wikipedia.org] ]] | ||
− | |||
− | |||
Zabytek sztuki malarskiej wykonany w pierwszej połowie XVII wieku, pochodzący z [[Pałac w Markowie|pałacu w Markowie]]. | Zabytek sztuki malarskiej wykonany w pierwszej połowie XVII wieku, pochodzący z [[Pałac w Markowie|pałacu w Markowie]]. | ||
Linia 12: | Linia 10: | ||
==Charakterystyka== | ==Charakterystyka== | ||
− | Portret przedstawia Katarzynę Czema herbu Cema (niem. Catherine von Zehmen), urodzoną około 1520 roku, zmarłą w 1558 roku, córkę wojewody pomorskiego | + | Portret przedstawia Katarzynę Czema herbu Cema (niem. Catherine von Zehmen), urodzoną około 1520 roku, zmarłą w 1558 roku, córkę wojewody pomorskiego Mikołaja Czemy i Heleny Badeńskiej, matkę ośmiorga synów i córki, od 1532 roku żonę Piotra Dohny. |
− | Postać na zachowanym fragmencie obrazu widoczna jest do pasa, jednak wiadomo, że portret pierwotnie ukazywał postać w całości. Przedstawiona została ona na tle wypełnionym kolumną z bogatą czerwono-zieloną draperią w prawym narożu. W pracy tej widoczna jest dbałość artysty o detale i ich ozdobność. Portret przedstawia kobietę o subtelnej twarzy w ciepłej karnacji i regularnych rysach ubraną w fioletowo-czerwoną suknię z ornamentowym haftem i jasnymi wstawkami. Na piersiach widnieje brązowo-złoty medalion, pod szyją natomiast biała koronkowa okazała kryza. Ciemne włosy kobiety udekorowane zostały piórem. | + | Postać na zachowanym fragmencie obrazu widoczna jest do pasa, jednak wiadomo, że portret pierwotnie ukazywał postać w całości. Przedstawiona została ona na tle wypełnionym kolumną z bogatą czerwono-zieloną draperią w prawym narożu. W pracy tej widoczna jest dbałość artysty o detale i ich ozdobność. Portret przedstawia kobietę o subtelnej twarzy w ciepłej karnacji i regularnych rysach ubraną w fioletowo-czerwoną suknię z ornamentowym haftem i jasnymi wstawkami. Na piersiach widnieje brązowo-złoty medalion, pod szyją natomiast biała koronkowa okazała kryza. Ciemne włosy kobiety udekorowane zostały piórem. |
==Ciekawostka== | ==Ciekawostka== | ||
Linia 23: | Linia 21: | ||
[[Category:Malarstwo]] | [[Category:Malarstwo]] | ||
− | [[Category: | + | [[Category:Obrazy]] |
[[Category:Historia kultury]] | [[Category:Historia kultury]] | ||
[[Category:Powiat ostródzki]] | [[Category:Powiat ostródzki]] | ||
[[Category:1601-1700]] | [[Category:1601-1700]] |
Aktualna wersja na dzień 10:01, 17 wrz 2015
Zabytek sztuki malarskiej wykonany w pierwszej połowie XVII wieku, pochodzący z pałacu w Markowie.
Spis treści
Historia
Obraz został namalowany na początku XVII wieku przez Daniela Rose, nadwornego malarza dworu brandenburskiego, prawdopodobnie w okresie między śmiercią artysty około 1620 roku, a jego pracą na rzecz Anny z Kolna, elektorki w Brandenburgii około 1611 roku. Portret Katarzyny Czemy, tak jak i jego pendant, czyli wizerunek Piotra Dohny powstał najpewniej dzięki inicjatywie ich wnuka Fabiana II Dohny, który pośredniczył między malarzem a dworem brandenburskim. Portret pochodzi z Markowa koło Morąga. Obecnie stanowi eksponat w zbiorach Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie.
Opis
Obraz wykonany został techniką olejną na płótnie. Dzieło ma wymiary: 95 x 70 cm. Poddane zostało zabiegom konserwatorskim w 1964 roku. Pierwotnie dzieło było większe i przedstawiało parę małżeńską: Piotra Dohnę i Katarzynę Czemównę. Najprawdopodobniej w XIX wieku obraz został przecięty na dwie części.
Charakterystyka
Portret przedstawia Katarzynę Czema herbu Cema (niem. Catherine von Zehmen), urodzoną około 1520 roku, zmarłą w 1558 roku, córkę wojewody pomorskiego Mikołaja Czemy i Heleny Badeńskiej, matkę ośmiorga synów i córki, od 1532 roku żonę Piotra Dohny. Postać na zachowanym fragmencie obrazu widoczna jest do pasa, jednak wiadomo, że portret pierwotnie ukazywał postać w całości. Przedstawiona została ona na tle wypełnionym kolumną z bogatą czerwono-zieloną draperią w prawym narożu. W pracy tej widoczna jest dbałość artysty o detale i ich ozdobność. Portret przedstawia kobietę o subtelnej twarzy w ciepłej karnacji i regularnych rysach ubraną w fioletowo-czerwoną suknię z ornamentowym haftem i jasnymi wstawkami. Na piersiach widnieje brązowo-złoty medalion, pod szyją natomiast biała koronkowa okazała kryza. Ciemne włosy kobiety udekorowane zostały piórem.
Ciekawostka
- W Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie znajduje się także Epitafium Piotra Dohny i Katarzyny Czemówny z około 1600 roku.
Bibliografia
- Dawny portret w zbiorach Muzeum Mazurskiego / oprac. Kamila Wróblewska. - Olsztyn : Muzeum Mazurskie, 1965. - S. 34.
- Wróblewska, Kamila: Malarstwo Warmii i Mazur od XV do XIX wieku / Kamila Wróblewska. - Olsztyn : Pojezierze, 1976. - S. 14, 34, il. 43.