Obraz „Procesja Bożego Ciała” z katedry we Fromborku: Różnice pomiędzy wersjami
[wersja przejrzana] | [wersja przejrzana] |
(Nie pokazano 5 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
XVII-wieczny zabytek sztuki malarskiej z [[Bazylika Archikatedralna pw. Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny i św. Andrzeja we Fromborku|katedry we Fromborku]]. | XVII-wieczny zabytek sztuki malarskiej z [[Bazylika Archikatedralna pw. Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny i św. Andrzeja we Fromborku|katedry we Fromborku]]. | ||
==Historia== | ==Historia== | ||
− | Obraz pochodzi z II połowy XVII wieku. Został namalowany najprawdopodobniej w 1683 lub 1684 roku przez Jerzego Piepera urodzonego w 1654 roku w [[ewim:Lidzbark Warmiński|Lidzbarku Warmińskim]], artystę wykształconego w rodzinnej miejscowości, jednego z wybitniejszych malarzy z regionu, autora licznych prac rozmieszczonych na terenie Warmii, gdzie działał na zlecenie biskupstwa.<ref>Pieper był wykonawcą m.in. obrazu św. Katarzyny w [[Kościół pw. św. Katarzyny w Henrykowie|kościele w Henrykowie]], malowideł na [[Organy w Bazylice Archikatedralnej we Fromborku|organach fromborskich]] i innych kompozycji w [[Kościół pw. św. Jerzego w Szalmii|Szalmii]], [[Kościół pw. św. Małgorzaty w Pierzchałach|Pierzchałach]] oraz [[Kościół pw. św. Apostołów Piotra i Pawła w Reszlu|Reszlu]]. Malarz ten od 1699 roku związany był z Reszlem, gdzie zmarł 8 lutego 1714 roku.</ref> Obraz znajduje się w [[Bazylika Archikatedralna pw. Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny i św. Andrzeja we Fromborku|katedrze we Fromborku]]. | + | Obraz pochodzi z II połowy XVII wieku. Został namalowany najprawdopodobniej w 1683 lub 1684 roku przez [[ewim:Jerzy Pieper|Jerzego Piepera]] urodzonego w 1654 roku w [[ewim:Lidzbark Warmiński|Lidzbarku Warmińskim]], artystę wykształconego w rodzinnej miejscowości, jednego z wybitniejszych malarzy z regionu, autora licznych prac rozmieszczonych na terenie Warmii, gdzie działał na zlecenie biskupstwa.<ref>Pieper był wykonawcą m.in. obrazu św. Katarzyny w [[Kościół pw. św. Katarzyny w Henrykowie|kościele w Henrykowie]], malowideł na [[Organy w Bazylice Archikatedralnej we Fromborku|organach fromborskich]] i innych kompozycji w [[Kościół pw. św. Jerzego w Szalmii|Szalmii]], [[Kościół pw. św. Małgorzaty w Pierzchałach|Pierzchałach]] oraz [[Kościół pw. św. Apostołów Piotra i Pawła w Reszlu|Reszlu]]. Malarz ten od 1699 roku związany był z Reszlem, gdzie zmarł 8 lutego 1714 roku.</ref> Obraz znajduje się w [[Bazylika Archikatedralna pw. Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny i św. Andrzeja we Fromborku|katedrze we Fromborku]]. |
==Opis== | ==Opis== | ||
Linia 13: | Linia 8: | ||
==Charakterystyka== | ==Charakterystyka== | ||
− | Obraz przedstawia na pierwszym planie scenę procesji Bożego Ciała we [[ewim:Frombork|Fromborku]] z udziałem prawdopodobnie króla Polski Jana III Sobieskiego<ref>Zdaniem Andrzeja Rzempołucha wizerunek może wskazywać także na Michała Działyńskiego – wojewodę chełmińskiego, albo Franciszka Jana Bielińskiego – wojewodę malborskiego.</ref>, w otoczeniu orszaku dworzan, podtrzymujących baldachim nad niosącym monstrancję biskupem [[ewim:Michał Radziejowski|Michałem Radziejowskim]]. Scena skomponowana została na tle panoramy Fromborka i katedry, nad którą unoszą się dwa anioły podtrzymujące księgę oraz symbol Ducha Świętego. Kolorystycznie praca utrzymana jest w tonacji ugrowej oraz szarokremowej bieli. Pomimo dużych walorów ikonograficznych na obrazie dostrzegalne są błędy w proporcjach oraz powtórzenia detali. Zwraca też uwagę kilka kwestii interpretacyjnych: | + | Obraz przedstawia na pierwszym planie scenę procesji Bożego Ciała we [[ewim:Frombork|Fromborku]] z udziałem prawdopodobnie króla Polski Jana III Sobieskiego<ref>Zdaniem [[Andrzej Rzempołuch|Andrzeja Rzempołucha]] wizerunek może wskazywać także na Michała Działyńskiego – wojewodę chełmińskiego, albo Franciszka Jana Bielińskiego – wojewodę malborskiego.</ref>, w otoczeniu orszaku dworzan, podtrzymujących baldachim nad niosącym monstrancję biskupem [[ewim:Michał Radziejowski|Michałem Radziejowskim]]. Scena skomponowana została na tle panoramy Fromborka i katedry, nad którą unoszą się dwa anioły podtrzymujące księgę oraz symbol Ducha Świętego. Kolorystycznie praca utrzymana jest w tonacji ugrowej oraz szarokremowej bieli. Pomimo dużych walorów ikonograficznych na obrazie dostrzegalne są błędy w proporcjach oraz powtórzenia detali. Zwraca też uwagę kilka kwestii interpretacyjnych: |
*obecność króla Sobieskiego we Fromborku, nie jest faktem potwierdzonym historycznie | *obecność króla Sobieskiego we Fromborku, nie jest faktem potwierdzonym historycznie | ||
*strój króla, czyli złotobrązowa szata, czerwony płaszcz podbity gronostajowym futrem, czerwone buty, a także trzymana w lewej dłoni miseczka, mają podkreślać pobożność władcy, na obrazie służącego do mszy | *strój króla, czyli złotobrązowa szata, czerwony płaszcz podbity gronostajowym futrem, czerwone buty, a także trzymana w lewej dłoni miseczka, mają podkreślać pobożność władcy, na obrazie służącego do mszy | ||
Linia 21: | Linia 16: | ||
==Przypisy== | ==Przypisy== | ||
<references/> | <references/> | ||
+ | |||
+ | ==Hasła powiązane== | ||
+ | *[[Szpital pw. Św. Ducha we Fromborku]] | ||
+ | *[[Kościół pw. św. Mikołaja we Fromborku|Kościół pw. św. Mikołaja we Fromborku]] | ||
+ | *[[Kaplica pw. Zbawiciela w Bazylice Archikatedralnej we Fromborku|Kaplica pw. Zbawiciela w Bazylice Archikatedralnej we Fromborku]] | ||
+ | *[[Kaplica pw. św. Anny we Fromborku|Kaplica pw. św. Anny we Fromborku]] | ||
+ | *[[ewim:Kaplica pw. św. Jerzego we Fromborku|Kaplica pw. św. Jerzego we Fromborku]] | ||
+ | *[[Kaplica pw. św. Jerzego w Bazylice Archikatedralnej we Fromborku]] | ||
+ | *[[ewim:Wieża dzwonna katedry we Fromborku|Wieża dzwonna katedry we Fromborku]] | ||
+ | *[[ewim:Wieża Mikołaja Kopernika we Fromborku|Wieża Mikołaja Kopernika we Fromborku]] | ||
+ | *[[ewim:Grota we Fromborku|Grota we Fromborku]] | ||
+ | *[[ewim:Cmentarz kanonicki we Fromborku|Cmentarz kanonicki we Fromborku]] | ||
+ | *[[ewim:Zespół kurii kanonicznych we Fromborku|Zespół kurii kanonicznych we Fromborku]] | ||
+ | *[[Muzeum_Mikołaja_Kopernika_we_Fromborku|Muzeum Mikołaja Kopernika we Fromborku]] | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
Linia 29: | Linia 38: | ||
[[Category:Malarstwo]] | [[Category:Malarstwo]] | ||
− | [[Category: | + | [[Category:Obrazy]] |
[[Category:Historia kultury]] | [[Category:Historia kultury]] | ||
[[Category:Powiat braniewski]] | [[Category:Powiat braniewski]] | ||
[[Category:1601-1700]] | [[Category:1601-1700]] |
Aktualna wersja na dzień 09:41, 17 wrz 2015
XVII-wieczny zabytek sztuki malarskiej z katedry we Fromborku.
Historia
Obraz pochodzi z II połowy XVII wieku. Został namalowany najprawdopodobniej w 1683 lub 1684 roku przez Jerzego Piepera urodzonego w 1654 roku w Lidzbarku Warmińskim, artystę wykształconego w rodzinnej miejscowości, jednego z wybitniejszych malarzy z regionu, autora licznych prac rozmieszczonych na terenie Warmii, gdzie działał na zlecenie biskupstwa.[1] Obraz znajduje się w katedrze we Fromborku.
Opis
Dzieło wykonano techniką olejną na płótnie. Obraz ma wymiary 105 x 90 cm. Obraz poddano zabiegom konserwatorskim w 1967 roku.
Charakterystyka
Obraz przedstawia na pierwszym planie scenę procesji Bożego Ciała we Fromborku z udziałem prawdopodobnie króla Polski Jana III Sobieskiego[2], w otoczeniu orszaku dworzan, podtrzymujących baldachim nad niosącym monstrancję biskupem Michałem Radziejowskim. Scena skomponowana została na tle panoramy Fromborka i katedry, nad którą unoszą się dwa anioły podtrzymujące księgę oraz symbol Ducha Świętego. Kolorystycznie praca utrzymana jest w tonacji ugrowej oraz szarokremowej bieli. Pomimo dużych walorów ikonograficznych na obrazie dostrzegalne są błędy w proporcjach oraz powtórzenia detali. Zwraca też uwagę kilka kwestii interpretacyjnych:
- obecność króla Sobieskiego we Fromborku, nie jest faktem potwierdzonym historycznie
- strój króla, czyli złotobrązowa szata, czerwony płaszcz podbity gronostajowym futrem, czerwone buty, a także trzymana w lewej dłoni miseczka, mają podkreślać pobożność władcy, na obrazie służącego do mszy
- król niosący baldachim nad biskupem, czyli występujący w roli pomocniczej, jest rzadkim przedstawieniem w malarstwie. Tu prawdopodobnie podkreślono niezależność biskupa warmińskiego od władcy
- niektórzy badacze dopatrują się w twarzy prawego anioła – podobieństwa do królowej Marysieńki.
Przypisy
- ↑ Pieper był wykonawcą m.in. obrazu św. Katarzyny w kościele w Henrykowie, malowideł na organach fromborskich i innych kompozycji w Szalmii, Pierzchałach oraz Reszlu. Malarz ten od 1699 roku związany był z Reszlem, gdzie zmarł 8 lutego 1714 roku.
- ↑ Zdaniem Andrzeja Rzempołucha wizerunek może wskazywać także na Michała Działyńskiego – wojewodę chełmińskiego, albo Franciszka Jana Bielińskiego – wojewodę malborskiego.
Hasła powiązane
- Szpital pw. Św. Ducha we Fromborku
- Kościół pw. św. Mikołaja we Fromborku
- Kaplica pw. Zbawiciela w Bazylice Archikatedralnej we Fromborku
- Kaplica pw. św. Anny we Fromborku
- Kaplica pw. św. Jerzego we Fromborku
- Kaplica pw. św. Jerzego w Bazylice Archikatedralnej we Fromborku
- Wieża dzwonna katedry we Fromborku
- Wieża Mikołaja Kopernika we Fromborku
- Grota we Fromborku
- Cmentarz kanonicki we Fromborku
- Zespół kurii kanonicznych we Fromborku
- Muzeum Mikołaja Kopernika we Fromborku
Bibliografia
- Topolnicka-Niemcewicz, Elżbieta: Jerzy Pieper – malarz i pozłotnik z Lidzbarka Warmińskiego. Trzy obrazy / Elżbieta Topolnicka-Niemcewicz // „Folia Fromborcensia”. - T. III (2000), s. 25-50.
- Rzempołuch, Andrzej: Obraz z Fromborka / Andrzej Rzempołuch // „Spotkania z Zabytkami”. - 1992, nr 7, s. 16-17.
- Wróblewska, Kamila: Malarstwo Warmii i Mazur od XV do XIX wieku / Kamila Wróblewska. - Olsztyn : Pojezierze, 1978. - S. 19-20, 41, il. 70.
- Kluk, Iwona Beata: Malarze z Lidzbarka Warmińskiego 1680-1780 / Iwona Beata Kluk // „Rocznik Olsztyński”. - XVII (1997), s. 93-104.