Ołtarz główny z kościoła pw. Podwyższenia Krzyża Świętego w Borecznie: Różnice pomiędzy wersjami
[wersja przejrzana] | [wersja przejrzana] |
(→Bibliografia) |
|||
(Nie pokazano 5 wersji utworzonych przez jednego użytkownika) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
− | |||
− | |||
− | |||
Zabytek sztuki sakralnej z końca XVII wieku, stanowiący element wyposażenia [[Kościół pw. Podwyższenia Krzyża Świętego w Borecznie| kościoła pw. Podwyższenia Krzyża Świętego w Borecznie]]. | Zabytek sztuki sakralnej z końca XVII wieku, stanowiący element wyposażenia [[Kościół pw. Podwyższenia Krzyża Świętego w Borecznie| kościoła pw. Podwyższenia Krzyża Świętego w Borecznie]]. | ||
Linia 12: | Linia 9: | ||
==Charakterystyka== | ==Charakterystyka== | ||
Umieszczone w centrum ołtarza sceny Ukrzyżowania i Zmartwychwstania Jezusa Chrystusa interpretowane są, z perspektywy religijnej, jako najważniejsze momenty w historii ludzkości. Dzięki śmierci Jezusa dokonało się Odkupienie i odbudowanie więzi między Bogiem a człowiekiem. Kompozycja artysty ukazuje okoliczności tamtych zdarzeń. Obok przedstawienia Chrystusa, w ołtarzu pierwotnie znajdowały się figury Mojżesza i Jana Chrzciciela, dwóch osób, które odegrały w historii zbawienia bardzo ważną rolę. Mojżesz był twórcą religii żydowskiej, która miała prowadzić naród izraelski i przygotować na przyjście Mesjasza. Jan Chrzciciel to ostatni prorok Starego Testamentu, głoszący nadejście Zbawiciela. | Umieszczone w centrum ołtarza sceny Ukrzyżowania i Zmartwychwstania Jezusa Chrystusa interpretowane są, z perspektywy religijnej, jako najważniejsze momenty w historii ludzkości. Dzięki śmierci Jezusa dokonało się Odkupienie i odbudowanie więzi między Bogiem a człowiekiem. Kompozycja artysty ukazuje okoliczności tamtych zdarzeń. Obok przedstawienia Chrystusa, w ołtarzu pierwotnie znajdowały się figury Mojżesza i Jana Chrzciciela, dwóch osób, które odegrały w historii zbawienia bardzo ważną rolę. Mojżesz był twórcą religii żydowskiej, która miała prowadzić naród izraelski i przygotować na przyjście Mesjasza. Jan Chrzciciel to ostatni prorok Starego Testamentu, głoszący nadejście Zbawiciela. | ||
+ | |||
+ | ==Zobacz też== | ||
+ | *[[Kościół pw. Podwyższenia Krzyża Świętego w Borecznie]] | ||
+ | *[[Ambona z kościoła pw. Podwyższenia Krzyża Świętego w Borecznie]] | ||
+ | *''Historia kościoła w Borecznie'', materiał zmieszczony na stronie internetowej [http://www.zalewo.bil-wm.pl/index.php?inf=9&id=2 www.zalewo.bil-wm.pl] [dostęp 01.03.2014 r.] | ||
+ | |||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
Linia 18: | Linia 21: | ||
[[Category:Rzemiosło artystyczne]] | [[Category:Rzemiosło artystyczne]] | ||
+ | [[Category:Ołtarze]] | ||
[[Category:Rzeźba]] | [[Category:Rzeźba]] | ||
[[Category:Malarstwo]] | [[Category:Malarstwo]] | ||
[[Category:Historia kultury]] | [[Category:Historia kultury]] | ||
[[Category:Powiat iławski]] | [[Category:Powiat iławski]] | ||
+ | [[Category:Zalewo (gmina miejsko-wiejska)]] | ||
+ | |||
[[Category:1601-1700]] | [[Category:1601-1700]] |
Aktualna wersja na dzień 08:52, 14 kwi 2015
Zabytek sztuki sakralnej z końca XVII wieku, stanowiący element wyposażenia kościoła pw. Podwyższenia Krzyża Świętego w Borecznie.
Spis treści
Historia
Ołtarz powstał w 1697 roku w warsztacie snycerskim mistrza Gellerta w Morągu, jako kopia ołtarza znajdującego się w tamtejszym kościele pw. św. Piotra i Pawła. Fundatorem ołtarza był Jan Albrecht von Schönaich, przedstawiciel rodu miejscowych właścicieli ziemskich i patronów kościoła.
Opis
Jest to ołtarz barokowy, drewniany, dwukondygnacyjny, osadzony na mensie ołtarzowej i wsparty na dwóch figurach apostołów: św. Piotra i św. Pawła. W centrum dolnej kondygnacji znajduje się płaskorzeźbiona scena ukrzyżowania Jezusa Chrystusa (Grupa Ukrzyżowania), na tle panoramy Jerozolimy. Niegdyś w bocznych niszach znajdowały się figury Mojżesza i Jana Chrzciciela. W górnej kondygnacji przedstawiono scenę Zmartwychwstania Chrystusa, a powyżej płaskorzeźbę gołębicy – symbol Ducha Świętego, w otoczeniu czterech Ewangelistów. W zwieńczeniu ołtarza przedstawiono Boga Ojca, z podniesioną prawą ręką w geście błogosławieństwa i trzymającego kulę ziemską w ręce lewej. Cały ołtarz w białej tonacji kolorystycznej z elementami złoceń, udekorowany został rzeźbami aniołów, główkami anielskimi i ażurowymi ornamentami z dominującym motywem liści akantu.
Charakterystyka
Umieszczone w centrum ołtarza sceny Ukrzyżowania i Zmartwychwstania Jezusa Chrystusa interpretowane są, z perspektywy religijnej, jako najważniejsze momenty w historii ludzkości. Dzięki śmierci Jezusa dokonało się Odkupienie i odbudowanie więzi między Bogiem a człowiekiem. Kompozycja artysty ukazuje okoliczności tamtych zdarzeń. Obok przedstawienia Chrystusa, w ołtarzu pierwotnie znajdowały się figury Mojżesza i Jana Chrzciciela, dwóch osób, które odegrały w historii zbawienia bardzo ważną rolę. Mojżesz był twórcą religii żydowskiej, która miała prowadzić naród izraelski i przygotować na przyjście Mesjasza. Jan Chrzciciel to ostatni prorok Starego Testamentu, głoszący nadejście Zbawiciela.
Zobacz też
- Kościół pw. Podwyższenia Krzyża Świętego w Borecznie
- Ambona z kościoła pw. Podwyższenia Krzyża Świętego w Borecznie
- Historia kościoła w Borecznie, materiał zmieszczony na stronie internetowej www.zalewo.bil-wm.pl [dostęp 01.03.2014 r.]
Bibliografia
- Niesiobędzki, Wiesław: Zamki, pałace, dwory i inne zabytki powiatu iławskiego : przewodnik historyczno-krajoznawczy / Wiesław Niesiobędzki. - Iława : Wydawnictwo Tekst 2003. – S. 83.
- Walska, Bernadeta: Symbolika barokowego wyposażenia kościoła p.w. Podwyższenia Krzyża Świętego w Borecznie / Bernadeta i Paweł Walscy // „Zapiski Zalewskie". – 2011, nr 20, s. 13-20.