Biennale Form Przestrzennych w Elblągu 1965: Różnice pomiędzy wersjami

Z LEKSYKON KULTURY WARMII I MAZUR
Skocz do: nawigacja, szukaj
[wersja nieprzejrzana][wersja przejrzana]
(Utworzył nową stronę „Pierwsza edycja Biennale Form Przestrzennych zorganizowana w dniach 22 lipca - 22 sierpnia 1965 r. w Elblągu. ==Opis== P…”)
 
 
(Nie pokazano 9 wersji utworzonych przez 4 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
Pierwsza edycja [[Biennale Form Przestrzennych w Elblągu | Biennale Form Przestrzennych]] zorganizowana w dniach 22 lipca - 22 sierpnia 1965 r. w Elblągu.
+
[[Image:bfp.jpg|thumb|right|200px|I Biennale Form Przestrzennych w Elblągu w fotoreportażu Bogdana Łopieńskiego.<br>Źródło:[http://www.zacheta.art.pl/article/view/714/spotkanie-z-bogdanem-lopienskiem http://www.zacheta.art.pl/]]]
 +
 
 +
[[Image:Ibiennale2.jpg|thumb|right|200px|Praca Juliana Boss-Gosławskiego.<br>Źródło: [http://elblag.2lo.elblag.pl/miasto/metale/metale.html elblag.2lo.elblag.pl] ]]
 +
[[Image:Ibiennale3.jpg|thumb|right|200px|Praca Antoniego Starczewskiego.<br>Źródło: [http://elblag.2lo.elblag.pl/miasto/metale/metale.html elblag.2lo.elblag.pl] ]]
 +
Pierwsza edycja [[Biennale Form Przestrzennych w Elblągu | Biennale Form Przestrzennych]] zorganizowana w dniach 22 lipca - 22 sierpnia 1965 r. w [[ewim:Elbląg|Elblągu]].
  
 
==Opis==
 
==Opis==
Pierwsza z edycji elbląskiego Biennale zorganizowana została w sposób nowatorski i zapisała się w historii ruchu artystycznego miasta. Po raz pierwszy artystom udostępniono hale produkcyjne wraz z materiałami i techniczną obsługą Zakładów Mechanicznych Zamech w Elblągu, które wystąpiły w roli mecenasa sztuki. Przez miesiąc artyści przy pomocy techników i inżynierów tworzyli metalowe kompozycje. Ich współpraca w wielu wypadkach zmieniała propozycje plastyków. Na ostateczny kształt form wpłynęła także ingerencja robotników, którzy doradzali plastykom, podsuwali zmiany w projektach. Po montażu prac, powstałe formy przestrzenne rozmieszczono na terenie całego Elbląga. Do działań włączyły się: Miejskie Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej, Zarząd Zieleni Miejskiej, przedsiębiorstwa budowlane, młodzież i wojsko. Dźwigi samobieżne ustawiały na przygotowanych uprzednio cokołach wielotonowe, imponujące rozmiarami formy przestrzenne. Ostatecznie, w wyznaczonym terminie, na placach, skwerach i ulicach stanęło 31 form. Pozostałe, będące w trakcie montażu wystawiono jesienią 1965 r., a dwie dopiero  wiosną następnego roku. Efektem I Biennale Form Przestrzennych było 40 metalowych rzeźb, które twórcy przekazali miastu. Elbląg stał się wielką galerią sztuki na wolnym powietrzu z dziełami wybitnych artystów.
+
Pierwsza z edycji elbląskiego Biennale zorganizowana została w sposób nowatorski i zapisała się w historii ruchu artystycznego miasta. Po raz pierwszy artystom udostępniono hale produkcyjne wraz z materiałami i techniczną obsługą Zakładów Mechanicznych Zamech w Elblągu, które wystąpiły w roli mecenasa sztuki. Przez miesiąc artyści przy pomocy techników i inżynierów tworzyli metalowe kompozycje. Ich współpraca w wielu wypadkach zmieniała propozycje plastyków. Na ostateczny kształt form wpłynęła także ingerencja robotników, którzy doradzali plastykom, podsuwali zmiany w projektach. Po montażu prac, powstałe formy przestrzenne rozmieszczono na terenie całego [[ewim:Elbląg|Elbląga]]. Do działań włączyły się: Miejskie Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej, Zarząd Zieleni Miejskiej, przedsiębiorstwa budowlane, młodzież i wojsko. Dźwigi samobieżne ustawiały na przygotowanych uprzednio cokołach wielotonowe, imponujące rozmiarami formy przestrzenne. Ostatecznie, w wyznaczonym terminie, na placach, skwerach i ulicach stanęło 31 form. Pozostałe, będące w trakcie montażu wystawiono jesienią 1965 r., a dwie dopiero  wiosną następnego roku. Efektem I Biennale Form Przestrzennych było 40 metalowych rzeźb, które twórcy przekazali miastu. [[ewim:Elbląg|Elbląg]] stał się wielką galerią sztuki na wolnym powietrzu z dziełami wybitnych artystów.
  
 
==Uczestnicy==
 
==Uczestnicy==
Linia 9: Linia 13:
 
==Ciekawostki==
 
==Ciekawostki==
 
Rzeźby z metalu stały się dekoracyjnym elementem miejskiego krajobrazu i atrakcją turystyczną, obudziły także żywe zainteresowanie Ministerstwa Kultury i Sztuki, odbiły się echem w UNESCO, zainspirowały do podobnych działań artystów w duńskim Aalborg. Dzięki tym formom Elbląg na kilka sezonów stał się znaczącym ośrodkiem na artystycznej mapie Polski. Eksperyment zbulwersował także opinię publiczną, prowokując do otwartej dyskusji o sztuce nowoczesnej.  
 
Rzeźby z metalu stały się dekoracyjnym elementem miejskiego krajobrazu i atrakcją turystyczną, obudziły także żywe zainteresowanie Ministerstwa Kultury i Sztuki, odbiły się echem w UNESCO, zainspirowały do podobnych działań artystów w duńskim Aalborg. Dzięki tym formom Elbląg na kilka sezonów stał się znaczącym ośrodkiem na artystycznej mapie Polski. Eksperyment zbulwersował także opinię publiczną, prowokując do otwartej dyskusji o sztuce nowoczesnej.  
 +
 +
==Przypisy==
 +
<references/>
  
 
==Bibliografia==
 
==Bibliografia==
 
#Lassota, Józef: ''Galeria EL i Elbląskie Biennale Form Przestrzennych'' / Józef Lassota // „Rocznik Elbląski”. – 1969, t. 4, s. 308-318.
 
#Lassota, Józef: ''Galeria EL i Elbląskie Biennale Form Przestrzennych'' / Józef Lassota // „Rocznik Elbląski”. – 1969, t. 4, s. 308-318.
#Tomczyk, Ryszard: O''bszar Galerii El i początki aliansu ze sztukami plastycznymi'' / Ryszard Tomczyk // „Tygiel”. – 2005, nr 2-3, s. 5-19.
+
#Tomczyk, Ryszard: ''Obszar Galerii El i początki aliansu ze sztukami plastycznymi'' / Ryszard Tomczyk // „Tygiel”. – 2005, nr 2/3, s. 5-19.
  
 
==Zobacz też==
 
==Zobacz też==
 
Eksperyment w powiatowym mieście, materiał zamieszczony na stronie internetowej [http://www.portel.pl/artykul.php3?i=11205 Elbląskiej Gazety Internetowej]
 
Eksperyment w powiatowym mieście, materiał zamieszczony na stronie internetowej [http://www.portel.pl/artykul.php3?i=11205 Elbląskiej Gazety Internetowej]
  
[[Category:Elbląg]]
+
[[Category: Elbląg]]
[[Category:Sztuka]]
+
[[Category: Rzeźba]]
[[Category:Rzeźba]]
+
[[Category: Plenery]]
[[Category:Plenery]]
+
[[Category: Wystawy]]
[[Category:Wystawy]]
+
[[Category: 1945-1989]]
[[Category:1961-1970]]
 

Aktualna wersja na dzień 08:51, 17 lut 2015

I Biennale Form Przestrzennych w Elblągu w fotoreportażu Bogdana Łopieńskiego.
Źródło:http://www.zacheta.art.pl/
Praca Juliana Boss-Gosławskiego.
Źródło: elblag.2lo.elblag.pl
Praca Antoniego Starczewskiego.
Źródło: elblag.2lo.elblag.pl

Pierwsza edycja Biennale Form Przestrzennych zorganizowana w dniach 22 lipca - 22 sierpnia 1965 r. w Elblągu.

Opis

Pierwsza z edycji elbląskiego Biennale zorganizowana została w sposób nowatorski i zapisała się w historii ruchu artystycznego miasta. Po raz pierwszy artystom udostępniono hale produkcyjne wraz z materiałami i techniczną obsługą Zakładów Mechanicznych Zamech w Elblągu, które wystąpiły w roli mecenasa sztuki. Przez miesiąc artyści przy pomocy techników i inżynierów tworzyli metalowe kompozycje. Ich współpraca w wielu wypadkach zmieniała propozycje plastyków. Na ostateczny kształt form wpłynęła także ingerencja robotników, którzy doradzali plastykom, podsuwali zmiany w projektach. Po montażu prac, powstałe formy przestrzenne rozmieszczono na terenie całego Elbląga. Do działań włączyły się: Miejskie Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej, Zarząd Zieleni Miejskiej, przedsiębiorstwa budowlane, młodzież i wojsko. Dźwigi samobieżne ustawiały na przygotowanych uprzednio cokołach wielotonowe, imponujące rozmiarami formy przestrzenne. Ostatecznie, w wyznaczonym terminie, na placach, skwerach i ulicach stanęło 31 form. Pozostałe, będące w trakcie montażu wystawiono jesienią 1965 r., a dwie dopiero wiosną następnego roku. Efektem I Biennale Form Przestrzennych było 40 metalowych rzeźb, które twórcy przekazali miastu. Elbląg stał się wielką galerią sztuki na wolnym powietrzu z dziełami wybitnych artystów.

Uczestnicy

Do udziału w Biennale zaproszono 50 uczestników, z czego 41 pozostało w Elblągu na okres trwania przedsięwzięcia. Artyści pochodzili z Warszawy (18 plastyków), z Poznania, Łodzi, Krakowa, Wrocławia, Torunia i Gdańska. Elbląg reprezentował Gerard Kwiatkowski. Ponadto wśród uczestników znaleźli się cudzoziemcy: Włoszka, Amerykanin polskiego pochodzenia, Węgier i sześciu Czechosłowaków. Do zaangażowania tak wielkiej liczby plastyków przyczynił się Zarząd Główny Związku Plastyków Polskich, który poparł swym autorytetem elbląską inicjatywę. Do tworzenia form przestrzennych powołano rzeźbiarzy oraz malarzy. W Biennale uczestniczyli m.in. Magdalena Abakanowicz, Magdalena Więcek, Zbigniew Gostomski, Zbigniew Dłubak, Henryk Stażewski, Kajetan Sosnowski, Lech Kunka, Adam Marczyński.

Ciekawostki

Rzeźby z metalu stały się dekoracyjnym elementem miejskiego krajobrazu i atrakcją turystyczną, obudziły także żywe zainteresowanie Ministerstwa Kultury i Sztuki, odbiły się echem w UNESCO, zainspirowały do podobnych działań artystów w duńskim Aalborg. Dzięki tym formom Elbląg na kilka sezonów stał się znaczącym ośrodkiem na artystycznej mapie Polski. Eksperyment zbulwersował także opinię publiczną, prowokując do otwartej dyskusji o sztuce nowoczesnej.

Przypisy


Bibliografia

  1. Lassota, Józef: Galeria EL i Elbląskie Biennale Form Przestrzennych / Józef Lassota // „Rocznik Elbląski”. – 1969, t. 4, s. 308-318.
  2. Tomczyk, Ryszard: Obszar Galerii El i początki aliansu ze sztukami plastycznymi / Ryszard Tomczyk // „Tygiel”. – 2005, nr 2/3, s. 5-19.

Zobacz też

Eksperyment w powiatowym mieście, materiał zamieszczony na stronie internetowej Elbląskiej Gazety Internetowej