Baptysterium w Bazylice w Dobrym Mieście: Różnice pomiędzy wersjami
[wersja przejrzana] | [wersja przejrzana] |
(Nie pokazano 2 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
XVII-wieczny zabytek sztuki sakralnej, stanowiący wyposażenie [[Bazylika Najświętszego Zbawiciela i Wszystkich Świętych w Dobrym Mieście| Bazyliki Najświętszego Zbawiciela i Wszystkich Świętych w Dobrym Mieście]]. | XVII-wieczny zabytek sztuki sakralnej, stanowiący wyposażenie [[Bazylika Najświętszego Zbawiciela i Wszystkich Świętych w Dobrym Mieście| Bazyliki Najświętszego Zbawiciela i Wszystkich Świętych w Dobrym Mieście]]. | ||
==Historia== | ==Historia== | ||
− | Baptysterium oraz chrzcielnica wykonane zostały w królewieckim warsztacie prowadzonym przez artystę epoki baroku - [[Izaak Riga|Izaaka Rigę]]. Fundatorami obu prac byli [[Andrzej Marquardt]], dziekan dobromiejskiej świątyni w latach 1668-1682 oraz jego brat, kanonik [[Michał Marquardt]]. Obiekty umiejscowione są przy ścianie w zachodnim przęśle południowej nawy bocznej. Powstały najprawdopodobniej w latach 80-tych XVII wieku. Pałąki w górnej części baldachimu pochodzą przypuszczalnie z lat 30-tych lub 40-tych XVIII wieku. Kolorystykę baptysterium, czyli zestawienie czerni ze złotem i srebrem ornamentów, wprowadzono w II połowie XX wieku, w trakcie prac odnawiających w świątyni, w tym samym czasie, kiedy przemalowano ołtarz św. Bartłomieja (obecnie [[Ołtarz Trójcy Świętej w Bazylice w Dobrym Mieście|ołtarz Trójcy Świętej]]). | + | Baptysterium oraz chrzcielnica wykonane zostały w królewieckim warsztacie prowadzonym przez artystę epoki baroku - [[ewim:Izaak Riga|Izaaka Rigę]]. Fundatorami obu prac byli [[ewim:Andrzej Marquardt|Andrzej Marquardt]], dziekan dobromiejskiej świątyni w latach 1668-1682 oraz jego brat, kanonik [[ewim:Michał Marquardt|Michał Marquardt]]. Obiekty umiejscowione są przy ścianie w zachodnim przęśle południowej nawy bocznej. Powstały najprawdopodobniej w latach 80-tych XVII wieku. Pałąki w górnej części baldachimu pochodzą przypuszczalnie z lat 30-tych lub 40-tych XVIII wieku. Kolorystykę baptysterium, czyli zestawienie czerni ze złotem i srebrem ornamentów, wprowadzono w II połowie XX wieku, w trakcie prac odnawiających w świątyni, w tym samym czasie, kiedy przemalowano ołtarz św. Bartłomieja (obecnie [[Ołtarz Trójcy Świętej w Bazylice w Dobrym Mieście|ołtarz Trójcy Świętej]]). |
==Opis== | ==Opis== | ||
Linia 20: | Linia 16: | ||
[[Category:Historia kultury]] | [[Category:Historia kultury]] | ||
[[Category:Powiat olsztyński]] | [[Category:Powiat olsztyński]] | ||
+ | [[Category:Dobre Miasto (gmina miejsko-wiejska)]] | ||
[[Category:1601-1700]] | [[Category:1601-1700]] |
Aktualna wersja na dzień 10:07, 1 gru 2014
XVII-wieczny zabytek sztuki sakralnej, stanowiący wyposażenie Bazyliki Najświętszego Zbawiciela i Wszystkich Świętych w Dobrym Mieście.
Historia
Baptysterium oraz chrzcielnica wykonane zostały w królewieckim warsztacie prowadzonym przez artystę epoki baroku - Izaaka Rigę. Fundatorami obu prac byli Andrzej Marquardt, dziekan dobromiejskiej świątyni w latach 1668-1682 oraz jego brat, kanonik Michał Marquardt. Obiekty umiejscowione są przy ścianie w zachodnim przęśle południowej nawy bocznej. Powstały najprawdopodobniej w latach 80-tych XVII wieku. Pałąki w górnej części baldachimu pochodzą przypuszczalnie z lat 30-tych lub 40-tych XVIII wieku. Kolorystykę baptysterium, czyli zestawienie czerni ze złotem i srebrem ornamentów, wprowadzono w II połowie XX wieku, w trakcie prac odnawiających w świątyni, w tym samym czasie, kiedy przemalowano ołtarz św. Bartłomieja (obecnie ołtarz Trójcy Świętej).
Opis
Baptysterium stanowi przykład wyjątkowo bogatej, barokowej stylizacji miejsca udzielania sakramentu Chrztu świętego. Dekoracyjna konstrukcja rozłożona jest na planie połowy regularnego ośmioboku. Wyróżnia ją lekka ażurowa konstrukcja. Baptysterium opiera się na czterech kolumienkach i trzech półkolumienkach przyściennych, połączonych półkolistymi arkadami, wspierających baldachim z pałąków w kształcie wstęg. Na cokołach wieńczących kolumny ustawiono figury Ewangelistów: Mateusza, Marka, Łukasza. Czwarta z rzeźb: postać św. Jana znajduje się w zbiorach Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie. Przy ścianie rozmieszczono figury biskupów, na środku natomiast św. Jana Chrzciciela. Baldachim zwieńczony został figurą Chrystusa. Płyciny niskich ścianek, z których środkowa to drzwiczki, wypełnia ażurowa dekoracja, z płaskorzeźbionymi puttami. Równie zdobna jest podstawa baldachimu. Motyw małych aniołków, tak popularny w epoce baroku, artysta wykorzystał również w dekoracji chrzcielnicy. Tworzą ją cztery figurki podtrzymujące czarę z misą chrzcielną.
Bibliografia
- Dobre Miasto : Bazylika Najświętszego Zbawiciela i Wszystkich Świętych. - Wrocław : Wydawnictwo AGA, 2006. - S. 23.
- Rzempołuch, Andrzej: Zespół kolegiacki w Dobrym Mieście / A. Rzempołuch. - Olsztyn : Warmińskie Wydawnictwo Diecezjalne, 1989. - S. 96-98.
- Kolegiata pw. Najświętszego Zbawiciela i Wszystkich Świętych w Dobrym Mieście = Kollegiatkirche Sanctissimi Salvatoris et Omnium Sanctorum in Dobre Miasto. Przewodnik / tekst Andrzej Rzempołuch ; tłum. Aniela Konopacka. - Dobre Miasto : Parafia NZiWS, [2004]. - S. 10.