Ogólnopolskie Spotkania Zamkowe Śpiewajmy Poezję - 1978: Różnice pomiędzy wersjami
[wersja nieprzejrzana] | [wersja przejrzana] |
m (stronę Ogólnopolskie Spotkania Zamkowe „Śpiewajmy Poezję” - 1978 przeniósł do Ogólnopolskie Spotkania Zamkowe Śpiewajmy Poezję - 1978) |
|||
(Nie pokazano 9 wersji utworzonych przez 3 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
− | [[Image: | + | [[Image:program5.jpg|thumb|right|200px|Program V Ogólnopolskich Spotkań Zamkowych ze znakiem graficznym będącym do dziś logo festiwalu <br>Źródło: zbiory WBP w Olsztynie]] |
− | Piąta edycja festiwalu piosenki poetyckiej [[Ogólnopolskie Spotkania Zamkowe „Śpiewajmy Poezję”]], która odbyła się w dniach 3-6 sierpnia 1978 r. w Olsztynie, Nidzicy i Lidzbarku Warmińskim. | + | Piąta edycja festiwalu piosenki poetyckiej [[Ogólnopolskie Spotkania Zamkowe „Śpiewajmy Poezję”]], która odbyła się w dniach 3-6 sierpnia 1978 r. w [[ewim:Olsztyn|Olsztynie]], [[ewim:Nidzica|Nidzicy]] i [[ewim:Lidzbark Warmiński|Lidzbarku Warmińskim]]. |
==Opis== | ==Opis== | ||
− | V Spotkania Zamkowe były jednymi z najbardziej kontrowersyjnych i krytykowanych jeszcze w czasie trwanie imprezy. Po rocznej przerwie koncerty ponownie zorganizowano w trzech miastach – Olsztynie, Nidzicy i Lidzbarku Warmińskim. Realizatorzy szczególną uwagę poświęcili scenografii – koncerty konkursowe, które odbyły się w sali koncertowej [[Warmińsko-Mazurska Filharmonia im. Feliksa Nowowiejskiego w Olsztynie|Filharmonii | + | V Spotkania Zamkowe były jednymi z najbardziej kontrowersyjnych i krytykowanych jeszcze w czasie trwanie imprezy. Po rocznej przerwie koncerty ponownie zorganizowano w trzech miastach – Olsztynie, Nidzicy i Lidzbarku Warmińskim. Realizatorzy szczególną uwagę poświęcili scenografii – koncerty konkursowe, które odbyły się w sali koncertowej [[Warmińsko-Mazurska Filharmonia im. Feliksa Nowowiejskiego w Olsztynie|Państwowej Filharmonii im. Feliksa Nowowiejskiego w Olsztynie]], były „poezją śpiewaną przy świecach”, a scenografia koncertów zamkowych nawiązywała do tradycji rycerskich i wiejskich – organizatorzy chcieli stworzyć widowiska teatralne z użyciem światła, dźwięku, historycznych kostiumów i rekwizytów. Hejnał rozpoczynający każdy koncert miał nawiązywać do średniowiecznych turniejów rycerskich. |
<br>Pierwszy raz w historii Spotkań powołano kierownika literackiego, którym został olsztyński poeta, [[Jerzy Sokołowski]]. | <br>Pierwszy raz w historii Spotkań powołano kierownika literackiego, którym został olsztyński poeta, [[Jerzy Sokołowski]]. | ||
<br> Hasłem V Spotkań Zamkowych był dialog o współczesności. Organizatorzy starali się uciec od estradowej formy imprezy – wykonawcy sami musieli zatroszczyć się o akompaniament i aranżację utworów. Sugerowano również, by występowali z utworami stanowiącymi sensowną całość, spiętymi programową klamrą, a nie pojedynczymi, niezwiązanymi z sobą tekstami. Również koncerty pozakonkursowe podporządkowano zasadzie spójności programowej. Pierwszy z nich składał się z trzech bloków: poezji Rafała Wojaczka (w wykonaniu Tadeusza Karmazyna), poezji Krzysztofa Kamila Baczyńskiego i jemu współczesnych oraz recitalu Jonasza Kofty, który miał komentować dwie pierwsze części. Drugi koncert, w Lidzbarku Warmińskim, był w założeniu rozważaniem na temat ludzkiego istnienia oraz współczesnych związków międzyludzkich – wystąpiła olsztyńska grupa „[[Niebo]]” oraz Jonasz Kofta. Organizatorzy zakładali, że Spotkania Zamkowe dostarczą publiczności nie tylko doznań estetycznych, ale również pobudzą do refleksji i mentalnego zaangażowania podczas koncertów. | <br> Hasłem V Spotkań Zamkowych był dialog o współczesności. Organizatorzy starali się uciec od estradowej formy imprezy – wykonawcy sami musieli zatroszczyć się o akompaniament i aranżację utworów. Sugerowano również, by występowali z utworami stanowiącymi sensowną całość, spiętymi programową klamrą, a nie pojedynczymi, niezwiązanymi z sobą tekstami. Również koncerty pozakonkursowe podporządkowano zasadzie spójności programowej. Pierwszy z nich składał się z trzech bloków: poezji Rafała Wojaczka (w wykonaniu Tadeusza Karmazyna), poezji Krzysztofa Kamila Baczyńskiego i jemu współczesnych oraz recitalu Jonasza Kofty, który miał komentować dwie pierwsze części. Drugi koncert, w Lidzbarku Warmińskim, był w założeniu rozważaniem na temat ludzkiego istnienia oraz współczesnych związków międzyludzkich – wystąpiła olsztyńska grupa „[[Niebo]]” oraz Jonasz Kofta. Organizatorzy zakładali, że Spotkania Zamkowe dostarczą publiczności nie tylko doznań estetycznych, ale również pobudzą do refleksji i mentalnego zaangażowania podczas koncertów. | ||
Linia 12: | Linia 12: | ||
*[[Wojewódzki Dom Kultury w Olsztynie]] | *[[Wojewódzki Dom Kultury w Olsztynie]] | ||
*Zarząd Główny Towarzystwa Kultury Teatralnej | *Zarząd Główny Towarzystwa Kultury Teatralnej | ||
− | + | Realizatorzy: | |
*Kierownictwo artystyczne i reżyseria – Jerzy Obłamski | *Kierownictwo artystyczne i reżyseria – Jerzy Obłamski | ||
*Kierownictwo muzyczne – Jan Tomaszewski | *Kierownictwo muzyczne – Jan Tomaszewski | ||
Linia 81: | Linia 81: | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
#''Spotkania Zamkowe „Śpiewajmy Poezję” Olsztyn 1974-2003'' / red. Tomasz Śrutkowski. – Olsztyn : Edytor „WERS”, 2004. | #''Spotkania Zamkowe „Śpiewajmy Poezję” Olsztyn 1974-2003'' / red. Tomasz Śrutkowski. – Olsztyn : Edytor „WERS”, 2004. | ||
+ | #''Ogólnopolskie Spotkania Zamkowe „Śpiewajmy Poezję” : materiały informacyjne tyczące imprez organizowanych w latach 1974-80''. – [Olsztyn : Wojewódzki Dom Kultury, 1981.] | ||
+ | #''Spotkania Zamkowe „Śpiewajmy Poezję” 1974-1987'' / oprac. Marian Juszczyński. – [Olsztyn : Wojewódzki Dom Kultury, 1988.] | ||
+ | #''XI Ogólnopolskie Spotkania Zamkowe „Śpiewajmy Poezję” 26-26lipca 1984 : [materiały dotyczące imprez organizowanych w latach 1974-1983]''. – [Olsztyn : Wojewódzki Ośrodek Kultury, 1984.] | ||
#Obłamski, Jerzy: ''Chcemy nawiązać dialog ze słuchaczami'' / Jerzy Obłamski ; rozm. Halina Judzińska // „Gazeta Olsztyńska”. – 1978, nr 177, s. 5. | #Obłamski, Jerzy: ''Chcemy nawiązać dialog ze słuchaczami'' / Jerzy Obłamski ; rozm. Halina Judzińska // „Gazeta Olsztyńska”. – 1978, nr 177, s. 5. | ||
#Judzińska, Halina: ''Zdobywcy nagród'' / Halina Judzińska. – Il. // „Gazeta Olsztyńska”. – 1978, nr 178, s. 1, 2. | #Judzińska, Halina: ''Zdobywcy nagród'' / Halina Judzińska. – Il. // „Gazeta Olsztyńska”. – 1978, nr 178, s. 1, 2. | ||
#Judzińska, Halina: ''Poezja, jak ślusarz...'' / Halina Judzińska // „Gazeta Olsztyńska”. – 1978, nr 189, s. 5. | #Judzińska, Halina: ''Poezja, jak ślusarz...'' / Halina Judzińska // „Gazeta Olsztyńska”. – 1978, nr 189, s. 5. | ||
− | [[Category:Muzyka]] [[Category:Konkursy]] [[Category:Festiwale]] [[Category:Olsztyn]] [[Category: | + | [[Category:Muzyka]] [[Category:Konkursy]] [[Category:Festiwale]] [[Category:Olsztyn]][[Category:Nidzica (gmina miejsko-wiejska)]][[Category:Lidzbark Warmiński]] [[Category:Powiat nidzicki]] [[Category:Powiat lidzbarski]] [[Category:1945-1989]] |
Aktualna wersja na dzień 08:16, 10 paź 2014
Piąta edycja festiwalu piosenki poetyckiej Ogólnopolskie Spotkania Zamkowe „Śpiewajmy Poezję”, która odbyła się w dniach 3-6 sierpnia 1978 r. w Olsztynie, Nidzicy i Lidzbarku Warmińskim.
Spis treści
Opis
V Spotkania Zamkowe były jednymi z najbardziej kontrowersyjnych i krytykowanych jeszcze w czasie trwanie imprezy. Po rocznej przerwie koncerty ponownie zorganizowano w trzech miastach – Olsztynie, Nidzicy i Lidzbarku Warmińskim. Realizatorzy szczególną uwagę poświęcili scenografii – koncerty konkursowe, które odbyły się w sali koncertowej Państwowej Filharmonii im. Feliksa Nowowiejskiego w Olsztynie, były „poezją śpiewaną przy świecach”, a scenografia koncertów zamkowych nawiązywała do tradycji rycerskich i wiejskich – organizatorzy chcieli stworzyć widowiska teatralne z użyciem światła, dźwięku, historycznych kostiumów i rekwizytów. Hejnał rozpoczynający każdy koncert miał nawiązywać do średniowiecznych turniejów rycerskich.
Pierwszy raz w historii Spotkań powołano kierownika literackiego, którym został olsztyński poeta, Jerzy Sokołowski.
Hasłem V Spotkań Zamkowych był dialog o współczesności. Organizatorzy starali się uciec od estradowej formy imprezy – wykonawcy sami musieli zatroszczyć się o akompaniament i aranżację utworów. Sugerowano również, by występowali z utworami stanowiącymi sensowną całość, spiętymi programową klamrą, a nie pojedynczymi, niezwiązanymi z sobą tekstami. Również koncerty pozakonkursowe podporządkowano zasadzie spójności programowej. Pierwszy z nich składał się z trzech bloków: poezji Rafała Wojaczka (w wykonaniu Tadeusza Karmazyna), poezji Krzysztofa Kamila Baczyńskiego i jemu współczesnych oraz recitalu Jonasza Kofty, który miał komentować dwie pierwsze części. Drugi koncert, w Lidzbarku Warmińskim, był w założeniu rozważaniem na temat ludzkiego istnienia oraz współczesnych związków międzyludzkich – wystąpiła olsztyńska grupa „Niebo” oraz Jonasz Kofta. Organizatorzy zakładali, że Spotkania Zamkowe dostarczą publiczności nie tylko doznań estetycznych, ale również pobudzą do refleksji i mentalnego zaangażowania podczas koncertów.
Uczestnikami koncertów konkursowych V Spotkań Zamkowych byli głównie wykonawcy debiutujący, młodzi i niedoświadczeni, co wpłynęło na charakter i poziom artystyczny konkursu.
Organizatorzy
- Wydział Kultury i Sztuki Urzędu Wojewódzkiego w Olsztynie
- Wojewódzki Dom Kultury w Olsztynie
- Zarząd Główny Towarzystwa Kultury Teatralnej
Realizatorzy:
- Kierownictwo artystyczne i reżyseria – Jerzy Obłamski
- Kierownictwo muzyczne – Jan Tomaszewski
- Kierownik literacki – Jerzy Sokołowski
- Scenografia – Józef Zboromirski
- Prowadzenie koncertów: Jolanta Piotrowska, Jan Zdziarski
Program
- I koncert konkursowy (3 sierpnia, Olsztyn)
- II koncert konkursowy (3 sierpnia, Olsztyn)
- Koncert „Dorosłym ludziom” (4 sierpnia, Nidzica)
- Koncert „Kosmiczna katarynka” (5 sierpnia, Lidzbark Warmiński)
- Koncert galowy na dziedzińcu zamkowym (6 sierpnia, Olsztyn)
Konkurs
- Jury:
- Tadeusz Śliwiak – przewodniczący
- Janusz Kępski
- Jonasz Kofta
- Zygmunt Konieczny
- Maria Łękawa
- Stefan Połom
- Lech Śliwonik
- Zbigniew Wieliczko
- Teresa Danielewska – sekretarz
- Wykonawcy:
- Barbara Bablińska
- Barbara Bałda
- Jarosław Burakowski
- Jerzy Paweł Duda
- Alina Ignaczewska
- Zofia Kościółek
- Barbara Kruk
- Ewa Kujawska
- Marek Łyżwa
- Jerzy Mamcarz
- Elżbieta Okupska
- Tadeusz Samujło
- Tadeusz Serafin
- Teresa Sienkiewicz
- Jolanta Tadla
- Sławomir Zygmunt
- Grupa „Apogeum”
- Grupa „FAYA”
- Grupa „Gdybyle”
- Grupa „MAM”
- Grupa „To – Tam”
Laureaci
- W kategorii zespołów:
- I nagroda – Grupa „Apogeum” (puchar prezydenta Olsztyna)
- II nagroda – Grupa „To – Tam” (puchar prezydenta Olsztyna)
- III nagroda (ex aequo): Grupa „FAYA”, Grupa „MAM”
- W kategorii solistów:
- I (ex aequo): Alina Ignaczewska, Ewa Kujawska
- II – Jarosław Burakowski
- III – Marek Łyżwa
- Wyróżnienia:
- Barbara Bałda
- Barbara Kruk
- Jerzy Mamcarz
- Teresa Sienkiewicz
- Nagrody specjalne za kompozycje:
- Andrzej Jaromin z Grupy „To – Tam”
- Wiesław Paulski z Grupy „FAYA”
- Jacek Stam
- Nagroda „Gazety Olsztyńskiej” za debiut poetycki – Grupa „Apogeum”
Bibliografia
- Spotkania Zamkowe „Śpiewajmy Poezję” Olsztyn 1974-2003 / red. Tomasz Śrutkowski. – Olsztyn : Edytor „WERS”, 2004.
- Ogólnopolskie Spotkania Zamkowe „Śpiewajmy Poezję” : materiały informacyjne tyczące imprez organizowanych w latach 1974-80. – [Olsztyn : Wojewódzki Dom Kultury, 1981.]
- Spotkania Zamkowe „Śpiewajmy Poezję” 1974-1987 / oprac. Marian Juszczyński. – [Olsztyn : Wojewódzki Dom Kultury, 1988.]
- XI Ogólnopolskie Spotkania Zamkowe „Śpiewajmy Poezję” 26-26lipca 1984 : [materiały dotyczące imprez organizowanych w latach 1974-1983]. – [Olsztyn : Wojewódzki Ośrodek Kultury, 1984.]
- Obłamski, Jerzy: Chcemy nawiązać dialog ze słuchaczami / Jerzy Obłamski ; rozm. Halina Judzińska // „Gazeta Olsztyńska”. – 1978, nr 177, s. 5.
- Judzińska, Halina: Zdobywcy nagród / Halina Judzińska. – Il. // „Gazeta Olsztyńska”. – 1978, nr 178, s. 1, 2.
- Judzińska, Halina: Poezja, jak ślusarz... / Halina Judzińska // „Gazeta Olsztyńska”. – 1978, nr 189, s. 5.