Konkurs na Szmaciaki Mazurskie: Różnice pomiędzy wersjami
[wersja nieprzejrzana] | [wersja przejrzana] |
(Nie pokazano 6 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
− | [[Image:szm.jpg|thumb|right|150px| | + | [[Image:szm.jpg|thumb|right|150px|Źródło: Orynżyna, Janina: ''CPLiA na Ziemiach Północnych : sztuka ludowa województw: olsztyńskiego i gdańskiego'' / tekst Janina Orynżyna, oprac. graf. Maria Radomska, fot. Tadeusz Jankowski, Alojzy Kuraczyk, Tadeusz Cichowicz. – Olsztyn: Muzeum Mazurskie, 1960.]] |
− | + | Konkurs zorganizowany w 1960 r. dla zespołu twórców ludowych w [[ewim:Wielbark|Wielbarku]], zrzeszonych w miejscowym oddziale olsztyńskiej [[Spółdzielnia „Sztuka Ludowa”. Oddział w Wielbarku| Spółdzielni „Sztuka Ludowa”]]. | |
==Organizator== | ==Organizator== | ||
− | Spółdzielnia „Sztuka Ludowa” w Olsztynie | + | [[Spółdzielnia „Sztuka Ludowa” w Olsztynie]] |
− | |||
==Założenia== | ==Założenia== | ||
Linia 14: | Linia 13: | ||
==Przebieg== | ==Przebieg== | ||
− | W konkursie wzięły udział głównie Kurpianki z gminy Czarnie, dochodzące do zespołu twórców w Wielbarku. Rezultaty „rywalizacji” artystycznej podsumowano jako „wspaniałe i nieoczekiwane”</ref>Orynżyna, Janina, ''CPLiA na Ziemiach Północnych, sztuka ludowa województw: olsztyńskiego i gdańskiego'', Olsztyn, Muzeum Mazurskie, 1960, s. 8. </ref>: przyznano siedem nagród pierwszych z racji niezwykle wyrównanego oraz wysokiego poziomu artystycznego wykonanych prac konkursowych. Dzieła nagrodzonych artystek ludowych znajdują się w zbiorach [[Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie]] oraz we wzorcowni CPLiA. | + | W konkursie wzięły udział głównie Kurpianki z gminy Czarnie, dochodzące do zespołu twórców w Wielbarku. Rezultaty „rywalizacji” artystycznej podsumowano jako „wspaniałe i nieoczekiwane”</ref>Orynżyna, Janina, ''CPLiA na Ziemiach Północnych, sztuka ludowa województw: olsztyńskiego i gdańskiego'', Olsztyn, Muzeum Mazurskie, 1960, s. 8. </ref>: przyznano siedem nagród pierwszych z racji niezwykle wyrównanego oraz wysokiego poziomu artystycznego wykonanych prac konkursowych. Dzieła nagrodzonych artystek ludowych znajdują się w zbiorach [[Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie]] oraz we wzorcowni CPLiA. Impreza miała charakter jednorazowy. |
==Laureatki== | ==Laureatki== | ||
− | *Apolonia Dąbrowska | + | *[[Apolonia Dąbrowska]] |
− | *Stefania Deptuła | + | *[[Stefania Deptuła]] |
− | *Stanisława Gąska | + | *[[Stanisława Gąska]] |
− | *Marianna Koziołek | + | *[[Marianna Koziołek]] |
− | *Marianna Kozłowska | + | *[[Marianna Kozłowska]] |
− | *Rozalia Roszczyk | + | *[[Rozalia Roszczyk]] |
− | *Władysława Samsel | + | *[[Władysława Samsel]] |
==Charakterystyka prac== | ==Charakterystyka prac== | ||
Linia 30: | Linia 29: | ||
==Wystawy== | ==Wystawy== | ||
*1960 r. - wystawa w [[Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie Muzeum Warmii i Mazur| Muzeum Warmii i Mazur]] (ówczesnym Muzeum Mazurskim) w Olsztynie | *1960 r. - wystawa w [[Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie Muzeum Warmii i Mazur| Muzeum Warmii i Mazur]] (ówczesnym Muzeum Mazurskim) w Olsztynie | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
+ | #Orynżyna, Janina: ''CPLiA na Ziemiach Północnych : sztuka ludowa województw: olsztyńskiego i gdańskiego'' / tekst Janina Orynżyna, oprac. graf. Maria Radomska, fot. Tadeusz Jankowski, Alojzy Kuraczyk, Tadeusz Cichowicz. – Olsztyn: Muzeum Mazurskie, 1960. – S. 8-9. | ||
− | + | ==Przypisy== | |
+ | <references /> | ||
− | [[Category:Sztuka ludowa]] [[Category: | + | [[Category:Sztuka ludowa]] [[Category:Rzemiosło artystyczne]] [[Category:Powiat szczycieński]] [[Category:Wielbark (gmina wiejska)]] [[Category:1945-1989]] |
Aktualna wersja na dzień 13:50, 31 sie 2014
Konkurs zorganizowany w 1960 r. dla zespołu twórców ludowych w Wielbarku, zrzeszonych w miejscowym oddziale olsztyńskiej Spółdzielni „Sztuka Ludowa”.
Spis treści
Organizator
Spółdzielnia „Sztuka Ludowa” w Olsztynie
Założenia
- kontynuacja tradycji rękodzielniczej Mazur
- zachowanie umiejętności wykonywania tradycyjnych szmaciaków ornamentalnych
- popularyzacja tradycyjnego rękodzieła tkalniczego, a szerzej – mazurskiej sztuki ludowej
- prezentacja lokalnych twórców ludowych
Przebieg
W konkursie wzięły udział głównie Kurpianki z gminy Czarnie, dochodzące do zespołu twórców w Wielbarku. Rezultaty „rywalizacji” artystycznej podsumowano jako „wspaniałe i nieoczekiwane”</ref>Orynżyna, Janina, CPLiA na Ziemiach Północnych, sztuka ludowa województw: olsztyńskiego i gdańskiego, Olsztyn, Muzeum Mazurskie, 1960, s. 8. </ref>: przyznano siedem nagród pierwszych z racji niezwykle wyrównanego oraz wysokiego poziomu artystycznego wykonanych prac konkursowych. Dzieła nagrodzonych artystek ludowych znajdują się w zbiorach Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie oraz we wzorcowni CPLiA. Impreza miała charakter jednorazowy.
Laureatki
- Apolonia Dąbrowska
- Stefania Deptuła
- Stanisława Gąska
- Marianna Koziołek
- Marianna Kozłowska
- Rozalia Roszczyk
- Władysława Samsel
Charakterystyka prac
Tradycyjne mazurskie dywaniki-szmaciaki z ornamentem roślinnym, figuralnym i zwierzęcym oraz geometrycznym tworzono ze szmatek ciętych w wąskie paski i potem barwionych. Tak spreparowane paski ciągnęły wątek na osnowie pakulanej. Tradycyjne szmaciaki mazurskie charakteryzowała zgaszona kolorystyka [1] – tzw. „tradycyjna harmonia barw mazurskich” – natomiast rezultatem udziału w konkursie mieszkanek Kurpiów było powstanie dzieł w specyficznym, niepowtarzalnym stylu – wynikłym z połączenia dwóch tradycji i wizji artystycznych: Mazur i Kurpiów. Prace cechowało związanie z wyżej opisaną kolorystyką mazurską tradycyjnych barw charakterystycznych dla Kurpiów: kolorów żywych, wyrazistych, wręcz jaskrawych – odbijających od przytłumionego tła, a zarazem je podkreślających. Ornamenty nagrodzonych prac przypominały kurpiowskie wycinanki.
Wystawy
- 1960 r. - wystawa w Muzeum Warmii i Mazur (ówczesnym Muzeum Mazurskim) w Olsztynie
Bibliografia
- Orynżyna, Janina: CPLiA na Ziemiach Północnych : sztuka ludowa województw: olsztyńskiego i gdańskiego / tekst Janina Orynżyna, oprac. graf. Maria Radomska, fot. Tadeusz Jankowski, Alojzy Kuraczyk, Tadeusz Cichowicz. – Olsztyn: Muzeum Mazurskie, 1960. – S. 8-9.
Przypisy
- ↑ Barwy złamane tworzono stosując osnowę odpowiednio barwioną i przeplatając ją wątkiem z pasków o intensywnym kolorze.