Karolina Bębenkowa: Różnice pomiędzy wersjami

Z LEKSYKON KULTURY WARMII I MAZUR
Skocz do: nawigacja, szukaj
[wersja nieprzejrzana][wersja przejrzana]
(Twórczość)
 
(Nie pokazano 12 wersji utworzonych przez 5 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
[[Image:Bebenkowa.jpg|thumb|right|200px| <br>Źródło: Katalog wystawy sztuki ludowej Mazur i Warmii. – Olsztyn : Muzeum Mazurskie, 1955, s. 21]].
+
[[Image:Bebenkowa.jpg|thumb|right|180px|Źródło: ''Katalog wystawy sztuki ludowej Mazur i Warmii''. – Olsztyn : Muzeum Mazurskie, 1955, s. 21]].
(1881-?) – tkaczka ludowa, artystka-amatorka ; specjalność – szmaciaki
+
(1881-?) – tkaczka ludowa, artystka-amatorka (specjalność – szmaciaki)
  
  
 
==Biografia==
 
==Biografia==
Urodzona w 1881 r. we wsi Duże Lesiny (powiat Szczytno). Pracowała w Spółdzielni „Przodownica” w Wielbarku. Brak danych na temat daty śmierci.
+
Urodzona w 1881 r. we wsi [[ewim:Lesiny Wielkie|Lesiny Wielkie]] ([[ewim:Powiat szczycieński|powiat szczycieński]]). Pracowała w Spółdzielni „Przodownica” w [[ewim:Wielbark|Wielbarku]]. Brak danych na temat daty śmierci.
 
 
  
 
==Twórczość==
 
==Twórczość==
Dywaniki-szmaciaki z tradycyjnym ornamentem roślinnym, figuralnym i zwierzęcym oraz geometrycznym, tworzone ze szmatek ciętych w wąskie paski i potem barwionych. Tak spreparowane paski tworzyły wątek na osnowie pakulanej. Przy tradycyjnie stosowanym wzornictwie – w pasy lub romby, rzadziej w kraty – Bębenkowa tworzyła swoje dzieła zdobiąc je wzornictwem wyróżniającym się oryginalnością. Tak więc swoimi dziełami nawiązywała do najbardziej klasycznych szmaciaków (np. wykonanych pod koniec 19 w. przez nestorkę tkaczek ludowych – [[Karolina Sakowska| Karolinę Sakowską]] z Mikuł w powiecie Szczytno), stwarzając równocześnie własny, specyficzny styl – niepowtarzalny a jednocześnie rozpoznawalny.
+
Dywaniki-szmaciaki z tradycyjnym ornamentem roślinnym, figuralnym i zwierzęcym oraz geometrycznym, tworzone ze szmatek ciętych w wąskie paski i potem barwionych. Tak spreparowane paski tworzyły wątek na osnowie pakulanej. Przy tradycyjnie stosowanym wzornictwie – w pasy lub romby, rzadziej w kraty – Bębenkowa tworzyła swoje dzieła zdobiąc je wzornictwem wyróżniającym się oryginalnością. Tak więc swoimi dziełami nawiązywała do najbardziej klasycznych szmaciaków (np. wykonanych pod koniec XIX w. przez nestorkę tkaczek ludowych – [[Karolina Sakowska| Karolinę Sakowską]] z [[ewim:Mikuły|Mikuł]] w [[ewim:Powiat szczycieński|powiecie szczycieńskim), stwarzając równocześnie własny, specyficzny styl – niepowtarzalny a jednocześnie rozpoznawalny.
  
 
==Charakterystyka twórczości==
 
==Charakterystyka twórczości==
Linia 18: Linia 17:
 
**ptaki
 
**ptaki
 
**kwiaty
 
**kwiaty
**romby<br>
+
**romby.<br>
Prace Bębenkowej znajdują się w zbiorach [[Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie. Oddział w Szczytnie| Oddziału Muzeum Warmii i Mazur w Szczytnie]] oraz we wzorcowni CPLiA. Były one wystawiane również na ekspozycjach tematycznych, z których udokumentowana -
+
Prace Bębenkowej znajdują się w zbiorach [[Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie. Oddział w Szczytnie| Oddziału Muzeum Warmii i Mazur w Szczytnie]] oraz we wzorcowni CPLiA. Tkaniny artystki były również wystawiane na ekspozycjach tematycznych w [[Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie| Muzeum Warmii i Mazur]] (ówczesnym [[Muzeum Mazurskie w Olsztynie| Muzeum Mazurskim]]) w Olsztynie, m.in. w 1960 r. (co zostało udokumentowane).
1960 r. - Wystawa w [[Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie| Muzeum Warmii i Mazur]] (ówczesnym Muzeum Mazurskim) w Olsztynie
 
  
 
==Nagrody==
 
==Nagrody==
Linia 26: Linia 24:
  
 
==Bibliografia==
 
==Bibliografia==
 +
#Orynżyna, Janina: ''CPLiA na Ziemiach Północnych : sztuka ludowa województw: olsztyńskiego i gdańskiego'' / tekst Janina Orynżyna, oprac. graf. Maria Radomska, fot. Tadeusz Jankowski, Alojzy Kuraczyk, Tadeusz Cichowicz. – Olsztyn: Muzeum Mazurskie, 1960. – S. 8.
 +
#''Katalog wystawy sztuki ludowej Mazur i Warmii''. – Olsztyn : Muzeum Mazurskie, 1955.
  
#Orynżyna, Janina: CPLiA na Ziemiach Północnych : sztuka ludowa województw: olsztyńskiego i gdańskiego / tekst Janina Orynżyna, oprac. graf. Maria Radomska, fot. Tadeusz Jankowski, Alojzy Kuraczyk, Tadeusz Cichowicz. – Olsztyn: Muzeum Mazurskie, 1960. – S. 8.
+
[[Category:Sztuka ludowa|Bębenkowa, Karolina]]
#Katalog wystawy sztuki ludowej Mazur i Warmii. – Olsztyn : Muzeum Mazurskie, 1955.
+
[[Category:Twórcy ludowi|Bębenkowa,Karolina]]
 
+
[[Category:Rzemiosło artystyczne|Bębenkowa, Karolina]]
[[Category:Sztuka ludowa]] [[Category:Rękodzieło]] [[Category:Powiat szczycieński]] [[Category:Powiat olsztyński]] [[Category:1945-1960]]
+
[[Category:Powiat szczycieński|Bębenkowa, Karolina]]
 +
[[Category:Wielbark (gmina wiejska)|Bębenkowa, Karolina]]
 +
[[Category:1945-1989|Bębenkowa, Karolina]]

Aktualna wersja na dzień 12:03, 29 sie 2014

Źródło: Katalog wystawy sztuki ludowej Mazur i Warmii. – Olsztyn : Muzeum Mazurskie, 1955, s. 21
.

(1881-?) – tkaczka ludowa, artystka-amatorka (specjalność – szmaciaki)


Biografia

Urodzona w 1881 r. we wsi Lesiny Wielkie (powiat szczycieński). Pracowała w Spółdzielni „Przodownica” w Wielbarku. Brak danych na temat daty śmierci.

Twórczość

Dywaniki-szmaciaki z tradycyjnym ornamentem roślinnym, figuralnym i zwierzęcym oraz geometrycznym, tworzone ze szmatek ciętych w wąskie paski i potem barwionych. Tak spreparowane paski tworzyły wątek na osnowie pakulanej. Przy tradycyjnie stosowanym wzornictwie – w pasy lub romby, rzadziej w kraty – Bębenkowa tworzyła swoje dzieła zdobiąc je wzornictwem wyróżniającym się oryginalnością. Tak więc swoimi dziełami nawiązywała do najbardziej klasycznych szmaciaków (np. wykonanych pod koniec XIX w. przez nestorkę tkaczek ludowych – Karolinę Sakowską z Mikuł w [[ewim:Powiat szczycieński|powiecie szczycieńskim), stwarzając równocześnie własny, specyficzny styl – niepowtarzalny a jednocześnie rozpoznawalny.

Charakterystyka twórczości

Cechy wyróżniające dywany-szmaciaki Bębenkowej:

  • wyjątkowy dobór kolorystyki (najchętniej stosowane kolory – intensywny niebieski i zielony)
  • stosowanie osnowy barwionej, która w rezultacie tworzy barwy złamane
  • specyficzny układ kolorystyczny w kompozycji tkaniny – oryginalne przeplatanie odmiennych barwnych pól
  • ulubiona ornamentyka:
    • ptaki
    • kwiaty
    • romby.

Prace Bębenkowej znajdują się w zbiorach Oddziału Muzeum Warmii i Mazur w Szczytnie oraz we wzorcowni CPLiA. Tkaniny artystki były również wystawiane na ekspozycjach tematycznych w Muzeum Warmii i Mazur (ówczesnym Muzeum Mazurskim) w Olsztynie, m.in. w 1960 r. (co zostało udokumentowane).

Nagrody

1955 r. - 3. nagroda, przyznana przez Ministerstwo Kultury i Sztuki na wystawie „Sztuka ludowa Mazur i Warmii” (za szmaciaki)

Bibliografia

  1. Orynżyna, Janina: CPLiA na Ziemiach Północnych : sztuka ludowa województw: olsztyńskiego i gdańskiego / tekst Janina Orynżyna, oprac. graf. Maria Radomska, fot. Tadeusz Jankowski, Alojzy Kuraczyk, Tadeusz Cichowicz. – Olsztyn: Muzeum Mazurskie, 1960. – S. 8.
  2. Katalog wystawy sztuki ludowej Mazur i Warmii. – Olsztyn : Muzeum Mazurskie, 1955.