Portret Piotra Dohny z pałacu w Markowie: Różnice pomiędzy wersjami

Z LEKSYKON KULTURY WARMII I MAZUR
Skocz do: nawigacja, szukaj
[wersja przejrzana][wersja przejrzana]
(Charakterystyka)
Linia 10: Linia 10:
  
 
==Charakterystyka==
 
==Charakterystyka==
Portret przedstawia Piotra zu Dohna (ur. w 1483 roku, zm. w 1552 roku), syna Stanisława Dohny ze Sztumu, seniora licznego rodu Dohnów spod Morąga, ojca siedmiorga synów i córki, męża Katarzyny Czemówny. Piotr Dohna w latach 1520-1525 pełnił funkcję dowódcy wojsk krzyżackich podczas okupacji [[ewim:Braniewo|Braniewa]].
+
Portret przedstawia Piotra zu Dohna (ur. w 1483 roku, zm. w 1552 roku), syna Stanisława Dohny ze Sztumu, seniora licznego rodu Dohnów z Morąga, ojca ośmiorga synów i córki, męża Katarzyny Czemówny. Piotr Dohna w latach 1520-1525 pełnił funkcję dowódcy wojsk krzyżackich podczas okupacji [[ewim:Braniewo|Braniewa]]. Po sekularyzacji zakonu Piotr zu Dohna otrzymał tytuł książęcego starosty w Morągu i [[Zamek w Morągu|morąski zamek], a w 1525 roku także wieś [[ewim:Słobity|Słobity]] (Schlobitten).  
 
Postać na obrazie widoczna jest do pasa, jednak wiadomo, że pierwotnie dzieło było większe i przedstawiało parę małżeńską: Piotra Dohnę i [[Portret Katarzyny Czemy z pałacu w Markowie|Katarzynę z Czemów]]. Po przecięciu na dwie części portret Piotra Dohny stał się tematem samodzielnego przedstawienia, które było kilkakrotnie przemalowywane, zwłaszcza w partiach twarzy. Analogie do innych prac Daniela Rose wskazują na inaczej zaprojektowaną pierwotnie kompozycję. Portret przedstawiał mężczyzną w całej postaci (podobnie jego małżonkę na [[Portret Katarzyny Czemy z pałacu w Markowie|drugiej części obrazu]]).
 
Postać na obrazie widoczna jest do pasa, jednak wiadomo, że pierwotnie dzieło było większe i przedstawiało parę małżeńską: Piotra Dohnę i [[Portret Katarzyny Czemy z pałacu w Markowie|Katarzynę z Czemów]]. Po przecięciu na dwie części portret Piotra Dohny stał się tematem samodzielnego przedstawienia, które było kilkakrotnie przemalowywane, zwłaszcza w partiach twarzy. Analogie do innych prac Daniela Rose wskazują na inaczej zaprojektowaną pierwotnie kompozycję. Portret przedstawiał mężczyzną w całej postaci (podobnie jego małżonkę na [[Portret Katarzyny Czemy z pałacu w Markowie|drugiej części obrazu]]).
Mężczyzna o jasnej karnacji i ciemnych włosach ukazany został w brązowo-czarnej zbroi z jasnoszarymi dekoracyjnymi naszyciami. Bogaty strój renesansowy zdobi szeroki koronkowy kołnierz, szarfa oraz medal. Postać zaprezentowano na tle wzgórza, na którym widnieje [[Zamek w Pasłęku|zamek w Pasłęku]]. Z lewej strony widoczny jest obóz wojskowy z namiotami barwy jasnoczerwonej.  
+
Mężczyzna o jasnej karnacji i ciemnych włosach ukazany został w brązowo-czarnej zbroi z jasnoszarymi dekoracyjnymi naszyciami. Bogaty strój renesansowy zdobi szeroki koronkowy kołnierz, szarfa oraz medal. Postać zaprezentowano na tle wzgórza, na którym widnieje [[Zamek w Pasłęku|zamek w Pasłęku]]. Z lewej strony widoczny jest obóz wojskowy z namiotami barwy jasnoczerwonej.
  
 
==Ciekawostki==
 
==Ciekawostki==

Wersja z 16:20, 23 lut 2014

Źródło: Malarstwo Warmii i Mazur, Olsztyn 1978, il. 69.

Zabytek sztuki malarskiej wykonany w pierwszej połowie XVII wieku, pochodzący z pałacu w Markowie.

Historia

Obraz został namalowany na początku XVII wieku przez Daniela Rose, nadwornego malarza dworu brandenburskiego (zmarłego około 1620 roku). Portret pochodzi z Markowa koło Morąga. Obecnie stanowi eksponat w zbiorach Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie.

Opis

Obraz wykonany został techniką olejną na płótnie. Dzieło ma wymiary: 96 x 73 cm. Poddane zostało zabiegom konserwatorskim w 1964 roku.

Charakterystyka

Portret przedstawia Piotra zu Dohna (ur. w 1483 roku, zm. w 1552 roku), syna Stanisława Dohny ze Sztumu, seniora licznego rodu Dohnów z Morąga, ojca ośmiorga synów i córki, męża Katarzyny Czemówny. Piotr Dohna w latach 1520-1525 pełnił funkcję dowódcy wojsk krzyżackich podczas okupacji Braniewa. Po sekularyzacji zakonu Piotr zu Dohna otrzymał tytuł książęcego starosty w Morągu i [[Zamek w Morągu|morąski zamek], a w 1525 roku także wieś Słobity (Schlobitten). Postać na obrazie widoczna jest do pasa, jednak wiadomo, że pierwotnie dzieło było większe i przedstawiało parę małżeńską: Piotra Dohnę i Katarzynę z Czemów. Po przecięciu na dwie części portret Piotra Dohny stał się tematem samodzielnego przedstawienia, które było kilkakrotnie przemalowywane, zwłaszcza w partiach twarzy. Analogie do innych prac Daniela Rose wskazują na inaczej zaprojektowaną pierwotnie kompozycję. Portret przedstawiał mężczyzną w całej postaci (podobnie jego małżonkę na drugiej części obrazu). Mężczyzna o jasnej karnacji i ciemnych włosach ukazany został w brązowo-czarnej zbroi z jasnoszarymi dekoracyjnymi naszyciami. Bogaty strój renesansowy zdobi szeroki koronkowy kołnierz, szarfa oraz medal. Postać zaprezentowano na tle wzgórza, na którym widnieje zamek w Pasłęku. Z lewej strony widoczny jest obóz wojskowy z namiotami barwy jasnoczerwonej.

Ciekawostki

  • Piotr Dohna miał opinię żołnierza wyjątkowo zuchwałego. Jego działania były podstawą konfliktu z kapitułą warmińską. M.in. Mikołaj Kopernik opisywał listownie królowi polskiemu Zygmuntowi I nieprzejednaną postawę Piotra Dohny i wynikające z tego problemy w pracy administratora.
  • Małżonką Piotra Dohny była Katarzyna Czema, córka Achacego, który walczył z Piotrem pod Braniewem jako jego przeciwnik, pełniąc funkcję dowódcy polskich wojsk królewskich.

Bibliografia

  1. Dawny portret w zbiorach Muzeum Mazurskiego / oprac. Kamila Wróblewska. - Olsztyn : Muzeum Mazurskie, 1965. - S. 34-35.
  2. Wróblewska, Kamila: Malarstwo Warmii i Mazur od XV do XIX wieku / Kamila Wróblewska. - Olsztyn : Pojezierze, 1976. - S.12, 41, il. 69.