Colloquia Mediaevalia: Różnice pomiędzy wersjami
[wersja nieprzejrzana] | [wersja przejrzana] |
(→Opis) |
(→Edycje) |
||
Linia 12: | Linia 12: | ||
==Edycje== | ==Edycje== | ||
− | *1987 r. – [[I Colloquia Mediaevalia | + | *1987 r. – [[I Colloquia Mediaevalia]] pod hasłem „Źródła i stan badań” |
− | *1989 r. – [[II Colloquia Mediaevalia | + | *1989 r. – [[II Colloquia Mediaevalia]] pod hasłem „Bóg w polskim średniowieczu” |
− | *1991 r. – [[III Colloquia Mediaevalia | + | *1991 r. – [[III Colloquia Mediaevalia]] pod hasłem „Człowiek w polskim średniowieczu” |
− | *1993 r. – [[IV Colloquia Mediaevalia | + | *1993 r. – [[IV Colloquia Mediaevalia]] pod hasłem „Święty Wojciech” |
− | *1995 r. – [[V Colloquia Mediaevalia | + | *1995 r. – [[V Colloquia Mediaevalia]] pod hasłem „Koncepcja Kościoła w polskim średniowieczu” |
− | *1997 r. – [[VI Colloquia Mediaevalia | + | *1997 r. – [[VI Colloquia Mediaevalia]] pod hasłem „Święta kobieta” |
− | *1999 r. – [[VII Colloquia Mediaevalia | + | *1999 r. – [[VII Colloquia Mediaevalia]] pod hasłem „Trwałe wartości średniowiecza” |
==Bibliografia== | ==Bibliografia== |
Wersja z 13:38, 13 kwi 2011
Impreza o charakterze popularnonaukowo-religijnym, organizowana w cyklu dwuletnim w formie edycji od 1987 r. w Olsztynie, Dobrym Mieście, Braniewie, Fromborku oraz w Świętym Gaju.
Spis treści
Organizator
Historia
Sama idea spotkań naukowych poświęconych szeroko pojętej problematyce kultury średniowiecza narodziła się w Kolnii (Niemcy), podczas udziału w Mediaevistentagung, organizowanym w latach parzystych przez Thomas-Institut der Universität zu Köln. Polscy mediewiści, uczestnicząc w tych spotkaniach – jak również w podobnych, organizowanych przez francuskie Societe Internationale pour ‘Etude de la Philosophie Medievale w sławnych ośrodkach uniwersyteckich – podjęli podobną inicjatywę w Polsce.
Opis
Opisywana impreza w każdej edycji miała formę sympozjum, połączonego z różnorakimi formami kultu religijnego, m.in. mszami świętymi, nabożeństwami itp. Colloquia to regionalne spotkania specjalistów z zakresu tematyki średniowiecza – powszechnego oraz polskiego. Jednocześnie owa tematyka była w każdej sesji nieco modyfikowana, miała charakter interdyscyplinarny i zawsze uwzględniała szerokie związki religii z różnymi naukami.
W Colloquia uczestniczyli mediewiści polscy ze znanych ośrodków akademickich Polski – z Poznania, Torunia, Warszawy, Łodzi i Krakowa. Naukowcy w swoich wstąpieniach przedstawiali zarówno dzieje myśli w średniowieczu jak i jego recepcję w późniejszych okresach – częstokroć w nawiązaniu do dziejów regionu Warmii i Mazur. Każda edycja realizowana była związku z hasłem – tematem, do którego nawiązywały poszczególne wystąpienia bądź nabożeństwa okolicznościowe.
Od 1991 r. Instytut Kultury Chrześcijańskiej im. Jana Pawła II w Olsztynie organizował poszczególne edycje – III, IV, V, VI i VII we współpracy z Warmińskim Instytutem Teologicznym Historyczno-Pastoralnym. Szczegółowe sprawozdania oraz materiały sympozjalne (np. treść większości wykładów) opublikowano na łamach „Studiów Warmińskich”, jak również „ Warmińskich Wiadomości Diecezjalnych”.
Edycje
- 1987 r. – I Colloquia Mediaevalia pod hasłem „Źródła i stan badań”
- 1989 r. – II Colloquia Mediaevalia pod hasłem „Bóg w polskim średniowieczu”
- 1991 r. – III Colloquia Mediaevalia pod hasłem „Człowiek w polskim średniowieczu”
- 1993 r. – IV Colloquia Mediaevalia pod hasłem „Święty Wojciech”
- 1995 r. – V Colloquia Mediaevalia pod hasłem „Koncepcja Kościoła w polskim średniowieczu”
- 1997 r. – VI Colloquia Mediaevalia pod hasłem „Święta kobieta”
- 1999 r. – VII Colloquia Mediaevalia pod hasłem „Trwałe wartości średniowiecza”
Bibliografia
- Borzyszkowski, Marian: Colloquia Maedievalia //W: Instytut Kultury Chrześcijańskiej im. Jana Pawła II w Olsztynie wczoraj i dziś 1979-1999 / kom. red. – Olsztyn: Wyższe Seminarium Duchowne „Hosianum” w Olsztynie, 1999, s. , 81-90.
- Instytut Kultury Chrześcijańskiej im. Jana Pawła II w Olsztynie wczoraj i dziś 1979-1999 / kom. red. – Olsztyn: Wyższe Seminarium Duchowne „Hosianum” w Olsztynie, 1999, s. 22.