Agnes Miegel: Różnice pomiędzy wersjami
[wersja nieprzejrzana] | [wersja nieprzejrzana] |
Linia 7: | Linia 7: | ||
Pierwsze wiersze pisała już jako uczennica szkoły średniej. W latach 20-tych XX w. nawiązała współpracę z pismami „[[Ostpreussische Zeitung]]”, a następnie z „[[Königsberger Allgemeine Zeitung]]”. W 1901 r. w Stuttgarcie opublikowała swój pierwszy utwór. Balladę wydało czasopismo „Göttinger Musenalmanach”. W tym samym roku ukazał się jej pierwszy tomik wierszy ''Gedichte''. Sześć lat później wydana została książka ''Ballady i piosenki''. W 1926 r. ukazały się jej pierwsze teksty prozą: zbiorek opowiadań pt. ''Opowieści z Prus Wschodnich'', następnie ''Die Fart der sieben Ordensbrüder'' oraz ''Herbstgesang''. Przez całe życie stworzyła i opublikowała wiele opowiadań, baśni i wierszy. Pełne wydanie jej pracy obejmuje siedem tomów. | Pierwsze wiersze pisała już jako uczennica szkoły średniej. W latach 20-tych XX w. nawiązała współpracę z pismami „[[Ostpreussische Zeitung]]”, a następnie z „[[Königsberger Allgemeine Zeitung]]”. W 1901 r. w Stuttgarcie opublikowała swój pierwszy utwór. Balladę wydało czasopismo „Göttinger Musenalmanach”. W tym samym roku ukazał się jej pierwszy tomik wierszy ''Gedichte''. Sześć lat później wydana została książka ''Ballady i piosenki''. W 1926 r. ukazały się jej pierwsze teksty prozą: zbiorek opowiadań pt. ''Opowieści z Prus Wschodnich'', następnie ''Die Fart der sieben Ordensbrüder'' oraz ''Herbstgesang''. Przez całe życie stworzyła i opublikowała wiele opowiadań, baśni i wierszy. Pełne wydanie jej pracy obejmuje siedem tomów. | ||
Najbardziej znane są jej liryczne ballady napisane w klasycznej konwencji (zaliczane do neoromantyzmu) oraz wiersze o wschodniopruskiej ojczyźnie. Dla osób, które jak ona zmuszone były opuścić dwoje domy stała się symboliczną „Matką Prus Wschodnich”. W swojej twórczości opisuje osobiste cierpienia związane z wydaleniem z Prus Wschodnich pod koniec II wojny światowej. Do stałych motywów literackich należą poczucie straty, zmarnowania i spustoszenia (zarówno w stosunku do miejsc, jak i ludzi i zwierząt). Jej wiersze i opowiadania pełne są nostalgii do ziemi rodzinnej, wywołanej przeżyciami z czasów młodości. Wśród opublikowanych po II wojnie światowej tekstów nawiązujących do ziemi urodzenia był m.in. ''Truso'' (1958). W swojej poezji nawiązywała m.in. do miejsc takich jak Orneta (zob. tekst [http://www.ornecianka.pl/forum/91-Inne/744-Wormditt---Agnes-Miegel.html ''Wormditt'']), Nida, wschodniopruskie wybrzeże Bałtyku. | Najbardziej znane są jej liryczne ballady napisane w klasycznej konwencji (zaliczane do neoromantyzmu) oraz wiersze o wschodniopruskiej ojczyźnie. Dla osób, które jak ona zmuszone były opuścić dwoje domy stała się symboliczną „Matką Prus Wschodnich”. W swojej twórczości opisuje osobiste cierpienia związane z wydaleniem z Prus Wschodnich pod koniec II wojny światowej. Do stałych motywów literackich należą poczucie straty, zmarnowania i spustoszenia (zarówno w stosunku do miejsc, jak i ludzi i zwierząt). Jej wiersze i opowiadania pełne są nostalgii do ziemi rodzinnej, wywołanej przeżyciami z czasów młodości. Wśród opublikowanych po II wojnie światowej tekstów nawiązujących do ziemi urodzenia był m.in. ''Truso'' (1958). W swojej poezji nawiązywała m.in. do miejsc takich jak Orneta (zob. tekst [http://www.ornecianka.pl/forum/91-Inne/744-Wormditt---Agnes-Miegel.html ''Wormditt'']), Nida, wschodniopruskie wybrzeże Bałtyku. | ||
− | + | Wschodnipruscy artyści nawiązywali w swoich pracach do twórczości Agnes Miegel: | |
− | + | *do jej utworów poetyckich powstały kompozycje autorstwa [[Otto Besch |Otto Bescha]] | |
+ | *[[Lieselotte Plangger-Popp]] ilustrowała motywy wschodniopruskie w książkach Miegel | ||
+ | |||
==Udział w organizacjach== | ==Udział w organizacjach== | ||
*członek sekcji poetyckiej Pruskiej Akademii Sztuki (1933) | *członek sekcji poetyckiej Pruskiej Akademii Sztuki (1933) |
Wersja z 17:03, 31 mar 2011
(1879-1964) – pisarka, poetka, autorka ballad, dziennikarka
Spis treści
Biografia
Urodziła się 9 marca 1879 r. w Królewcu w rodzinie kupca i dyrektora filii banku bawarskiego Gustawa Adolfa i Heleny z domu Hofer. Ukończyła szkołę średnią dla dziewcząt w Królewcu. W latach 1894-1896 przebywała w pensjonacie Koch w Weimarze. Przez kilka miesięcy w 1898 spędziła w Paryżu. W 1900 r. trafiła do Berlina, gdzie odbywała staż w szpitalu pediatrycznym (Kaiser-Friedrich-Krankenhaus). Tam też uzyskała dyplom. Następnie wyjechała do Anglii. Od 1 września 1902 r. pracowała jako wychowawczyni w internacie w Clifton High School. Do 1904 była nauczycielką w szkole z internatem dla dziewcząt w Bristolu. Do Królewca wróciła w 1906 r. by opiekować się chorymi rodzicami (szczególnie ślepnącym ojcem, który zmarł w 1917 r.) Pozostawała tam do 1945 r. W tym czasie wiele podróżowała i pracowała jako dziennikarka, a od 1927 r. jako niezależna pisarka. W lutym 1945 r. uciekła z oblężonego Królewca do Kopenhagi w Danii. Rok później wróciła do Niemiec i znalazła schronienie w brytyjskiej strefie okupacyjnej w zamku Apelern. W 1948 r. przeniosła się do Bad Nenndorf, gdzie pracowała aż do śmierci. Zmarła 26 października 1964 r. Bad Salzuflen.
Twórczość
Pierwsze wiersze pisała już jako uczennica szkoły średniej. W latach 20-tych XX w. nawiązała współpracę z pismami „Ostpreussische Zeitung”, a następnie z „Königsberger Allgemeine Zeitung”. W 1901 r. w Stuttgarcie opublikowała swój pierwszy utwór. Balladę wydało czasopismo „Göttinger Musenalmanach”. W tym samym roku ukazał się jej pierwszy tomik wierszy Gedichte. Sześć lat później wydana została książka Ballady i piosenki. W 1926 r. ukazały się jej pierwsze teksty prozą: zbiorek opowiadań pt. Opowieści z Prus Wschodnich, następnie Die Fart der sieben Ordensbrüder oraz Herbstgesang. Przez całe życie stworzyła i opublikowała wiele opowiadań, baśni i wierszy. Pełne wydanie jej pracy obejmuje siedem tomów. Najbardziej znane są jej liryczne ballady napisane w klasycznej konwencji (zaliczane do neoromantyzmu) oraz wiersze o wschodniopruskiej ojczyźnie. Dla osób, które jak ona zmuszone były opuścić dwoje domy stała się symboliczną „Matką Prus Wschodnich”. W swojej twórczości opisuje osobiste cierpienia związane z wydaleniem z Prus Wschodnich pod koniec II wojny światowej. Do stałych motywów literackich należą poczucie straty, zmarnowania i spustoszenia (zarówno w stosunku do miejsc, jak i ludzi i zwierząt). Jej wiersze i opowiadania pełne są nostalgii do ziemi rodzinnej, wywołanej przeżyciami z czasów młodości. Wśród opublikowanych po II wojnie światowej tekstów nawiązujących do ziemi urodzenia był m.in. Truso (1958). W swojej poezji nawiązywała m.in. do miejsc takich jak Orneta (zob. tekst Wormditt), Nida, wschodniopruskie wybrzeże Bałtyku. Wschodnipruscy artyści nawiązywali w swoich pracach do twórczości Agnes Miegel:
- do jej utworów poetyckich powstały kompozycje autorstwa Otto Bescha
- Lieselotte Plangger-Popp ilustrowała motywy wschodniopruskie w książkach Miegel
Udział w organizacjach
- członek sekcji poetyckiej Pruskiej Akademii Sztuki (1933)
Nagrody i wyróżnienia
Otrzymała liczne wyróżnienia, w tym:
- doktorat honoris causa Uniwersytetu Królewieckiego w 200 rocznicę urodzin Immanuela Kanta (1924)
- tytuł Honorowego obywatela miasta Königsberg (1939)
Bibliografia
- Chłosta, Jan: Biografie Niemców z Prus Wschodnich : Leksykon / Jan Chłosta. – Olsztyn : SQL, 2010. – S. 114.
Zobacz też
- Biografia Agnes Miegel w niemieckiej wikipedii de.wikipedia.org
- Młodzieżowy profil literacki autorki www.literaturatlas.de