Impresje Olsztyńskie: Różnice pomiędzy wersjami
[wersja nieprzejrzana] | [wersja nieprzejrzana] |
(Utworzył nową stronę „(2008-2010) - projekt artystyczny zrealizowany przez artystów polskich i zagranicznych. Rezultat stanowiły cykle obrazów przedstawiających Stolicę Warmii Mazur (ze…”) |
|||
Linia 1: | Linia 1: | ||
+ | [[Image:im.jpg|thumb|right|2500px|<br>Źródło: Zbiory dżs WBP w Olsztynie]] | ||
(2008-2010) - projekt artystyczny zrealizowany przez artystów polskich i zagranicznych. Rezultat stanowiły cykle obrazów przedstawiających Stolicę Warmii Mazur (ze szczególnym uwzględnieniem architektury miasta – ulic, placów, zaułków, budynków współczesnych i zabytków). Pokłosiem projektu – prócz dzieł – były również wydawnictwa poprojektowe, czyli katalogi-minialbumy wydane przez Urząd Miasta Olsztyn | (2008-2010) - projekt artystyczny zrealizowany przez artystów polskich i zagranicznych. Rezultat stanowiły cykle obrazów przedstawiających Stolicę Warmii Mazur (ze szczególnym uwzględnieniem architektury miasta – ulic, placów, zaułków, budynków współczesnych i zabytków). Pokłosiem projektu – prócz dzieł – były również wydawnictwa poprojektowe, czyli katalogi-minialbumy wydane przez Urząd Miasta Olsztyn | ||
Wersja z 09:47, 31 maj 2010
(2008-2010) - projekt artystyczny zrealizowany przez artystów polskich i zagranicznych. Rezultat stanowiły cykle obrazów przedstawiających Stolicę Warmii Mazur (ze szczególnym uwzględnieniem architektury miasta – ulic, placów, zaułków, budynków współczesnych i zabytków). Pokłosiem projektu – prócz dzieł – były również wydawnictwa poprojektowe, czyli katalogi-minialbumy wydane przez Urząd Miasta Olsztyn
Spis treści
Organizator
Urząd Miasta Olsztyn
Hasło
„Olsztyn widziany oczami artystów - malarzy, grafików. Miasto takie, jak czują i widzą artyści, z odrobiną fantazji i liryki”
Wydawnictwa
- Impresje Olsztyńskie… anielski Olsztyn według… Anastazji Fiedisowej. - Olsztyn: Urząd Miasta Olsztyn, 2008.
- Impresje Olsztyńskie… magiczny Olsztyn według… Julity Wiench. - Olsztyn: Urząd Miasta Olsztyn, 2009.
- Impresje Olsztyńskie… Olsztyn w rysunkach… Julity Wiench. - Olsztyn: Urząd Miasta Olsztyn, 2009.
- Impresje Olsztyńskie… mój Olsztyn według… Aleksandra Wołosa. - Olsztyn: Urząd Miasta Olsztyn, 2010.
Twórcy i ich dzieła
- Anastazja Fiedisowa===
- Charakterystyka cyklu
Kolorystyka obrazów cyklu jest przygaszona, ich dominujące barwy to czerwień, szarość i zieleń. Olsztyn na obrazach Fiedisowej jest deszczowy i zachmurzony: bruki wilgotne, mury parujące. Pory roku się zmieniają, ale nie ma wśród nich zimy. Zagęszczona architektura obrysowana czarnym konturem lśni dobitym światłem kul latarni. Dla kontrastu – postaci aniołów są rozmyte, całe w ruchu, jak postaci z nieostrych, poruszonych zdjęć. Duchy niebieskie są umuzykalnione – niemal zawsze grają lub śpiewają, niekiedy dyrygują. W „Impresjach Olsztyńskich” Fiedisowej panuje autentyzm i jednocześnie realizm magiczny. Zabytki miasta (ratusz, Kamienica Naujacka, domy przy ulicy Kościuszki, kasyno) przedstawione są bardzo realistycznie, jednak tak oświetlone lub rozmyte, iż tracą. Dzieła te, mimo iż tak oniryczne, w świetny sposób nawiązują do malarstwa bizantyjskiego (złote niebo nad Olsztynem, Anioł Stróż Miasta jak wzięty z ikony – w cerkiewnej szacie). Fiedisowa sięga też do klimatu średniowiecza – ukazując procesję zakapturzonych tajemniczych mnichów z latarniami, czy patrona miasta w tradycyjnym ujęciu – św. Jakuba.
- Dzieła
- „Dyrygent na moście przy zamku” (pastel + akryl)
- „Dyrygent na ulicy Dąbrowszczaków” (pastel + akryl)
- „Muzyka przy Wysokiej Bramie” (pastel + akryl)
- „Melodia przy Starym Ratuszu” (pastel + akryl)
- „Melodia na Starym Mieście” (pastel + akryl)
- „Wietrzyk na Placu Bema” (pastel)
- „Koncert przy zamku (pastel + akryl)
- „Na Mochnackiego I” (pastel + akryl)
- „Na Mochnackiego II” (olej)
- „Plac Orła Białego” (pastel)
- „Trzy grające na flecie” (pastel)
- „Dachy” (pastel + akryl)
- „Wędrowiec II” (pastel)
- „Wędrowiec I” (pastel)
- „Hymn” (pastel + akryl)
- „Anioł Stróż” (olej)
- „Pobudka na Starym Mieście” (pastel + akryl)
- „Skrzypek nad miastem” (pastel)
- Julita Wiench
- Charakterystyka cyklu
Cykl Autorstwa Wiench jest bardzo radosny. Miasto wygląda jak obraz z kalejdoskopu – krąży wokół słońca, jest wszechświatem albo prezentem opasanym złocistą wstążką. Ulubiony motyw cyklu to wir, kula słoneczna, zamki. Powtarza się również scena widoku z okna – krajobrazu przesłoniętego owocami – jabłkami lub gruszkami. Artystka operuje jasnymi, wyraźnymi, czystymi kolorami, preferowane barwy to: niebieski, złoty i biały. Wiench w cyklu nawiązuje do baśni i legend: w jednym z obrazów umieszcza nad miastem złocistego smoka jak wielką latającą salamandrę, w innym – żar-ptaka. Zabytki Olsztyna koegzystują z niczym nieskrępowaną przyrodą, brodzą w jeziorach, wynurzają się z łąk i pól, wirują w tańcu, wznoszą się ku niebu. Nieboskłon nad Olsztynem jest głęboko modry, czasem granatowy nocny z otworkami gwiazd i sierpistym księżycem. Pory roku są nieodmiennie piękne – choć zimą miasto wygląda jak zamknięte w szklanej kuli – samo ze szkła. Dla Wiench Olsztyn jest wieżą Babel, kopcem termitów albo okrętem.
- Dzieła
- „W głowie mi się kręci” (akryl na płótnie)
- „Marszałek zgubił wstążkę i guzik (wersja II)” (akryl na płótnie)
- „Sześć wież” (akryl na płótnie)
- „Miasto nad jeziorem” (akryl na płótnie)
- „Trzy i pół jabłka, światło i cień” (akryl na płótnie)
- „Sen Marysi” (akryl na płótnie)
- „Tryptyk – Lato” (akryl na płótnie)
- „Tryptyk – Jesień” (akryl na płótnie)
- „Tryptyk – Zima” (akryl na płótnie)
- „Pomarańczowe miasteczko” (akryl na płótnie)
- „Miasto deszczowe i cztery gruszki” (akryl na płótnie)
- „Okręt w zbożu i łące” (akryl na płótnie)
- „Marszałek zgubił kanarkową wstążkę (akryl na płótnie)
- „Dmuchawce” (akryl na płótnie)
- „Olsztyńska wieża Babel” (akryl na płótnie)
- „Złapiemy ognistego ptaka” (akryl na płótnie)
- „Pejzaż ze złocieniem” (akryl na płótnie)
- „Kwieciszowice” (akryl na płótnie)
- Julita Wiench
- Charakterystyka cyklu
Wszystkie rysunki wykonano techniką tuszu na papierze, ani jeden z nich nie jest pokolorowany. Mimo tego ten biało-czarny cykl przedstawia Olsztyn „niepoważny”, w żadnym wypadku nie-geometryczny, czy industrialny. Charakterystyczne miejsca Olsztyna – jego najpopularniejsze budynki – są rozpoznawalne, jednak nieodmiennie szalone i nieokiełznane, animizowane, istnieją swoim własnym tajemniczym życiem. To nie rysunek techniczny, tylko baśń, z której starto kolor. Najczęstsze motywy obrazów: spirale, kula słoneczna, fale, pochylające się budynki, nielogicznie zakręcona perspektywa. Ogólne wrażenie ruchu wirowego, pochylania się. Olsztyn Wiench w tym cyklu to kalejdoskop czarno-biały.
- Dzieła
- ”Katedra św. Jakuba”
- „Katedra św. Jakuba II”
- „Katedra św. Jakuba III”
- „Ulubione kamieniczki”
- „Ulubione kamieniczki II”
- „Ulica Staromiejska”
- „Most Jana – Olsztyńska panorama”
- „Olsztyńska panorama”
- „Olsztyński zamek”
- „Stare Miasto”
- „Ratusz”
- „Trzy wieże”
- „Kamieniczki tu i tam rysunek”
- „Marszałek zgubił wstążkę”
- „Na huśtawce”
- „Stary Ratusz”
- „Stary Ratusz II”
- „Stąd do Wysokiej Bramy”
- Aleksander Wołos
- Charakterystyka cyklu
Cykl pasteli Wołosa jaśnieje. Krystaliczne świetliste kolory napełniają miasto optymistyczną czystością i niewinnością. Artysta preferuje barwy soczyste oraz realizm w przedstawianiu obiektów. Nie zawęża swojego cyklu do przedstawiania budynków „wdzięcznych” – zabytków obrosłych patyną historii, ulubionych przez mieszkańców i turystów, uwiecznia też architekturę nowoczesną: Halę „Uranię” czy Planetarium. Wołos nie mitologizuje Olsztyna, nawet nie upiększa, umie jednak przedstawić swoje obiekty w tak korzystnym ujęciu, że wszystkie wydają się piękne, mimo iż wartość dokumentacyjna dzieł jest niewątpliwa.
- Dzieła
- „Dom »Gazety Olsztyńskiej«”
- „Idź za mną”
- „Obserwatorium Astronomiczne”
- „Pomnik żaby ”
- „Hala »Urania«”
- „Panorama z Ratuszem”
- „Zamek”
- „Koszary i nenufary”
- „Pomnik św. Jakuba ”
- „Planetarium”
- „Panorama z katedrą”
- „Pomnik Kopernika (2003)”
- „Most na Łynie u stóp zamku”
- „Most-wiadukt”
- „Plac »Solidarności«”
- „Fontanna”
- „Pomnik Kopernika (1916)”
- „Kościół Garnizonowy”