Konkurs na Szmaciaki Mazurskie: Różnice pomiędzy wersjami
[wersja nieprzejrzana] | [wersja przejrzana] |
Linia 36: | Linia 36: | ||
<references /> | <references /> | ||
− | [[Category:Sztuka ludowa]] [[Category: | + | [[Category:Sztuka ludowa]] [[Category:Rzemiosło artystyczne]] [[Category:Powiat szczycieński]] [[Category:Powiat olsztyński]] [[Category:1945-1960]] |
Wersja z 12:11, 11 gru 2010
Konkurs zorganizowany w 1960 r. dla zespołu twórców ludowych w Wielbarku, zrzeszonych w miejscowym oddziale olsztyńskiej Spółdzielni „Sztuka Ludowa”.
Spis treści
Organizator
Spółdzielnia „Sztuka Ludowa” w Olsztynie
Założenia
- kontynuacja tradycji rękodzielniczej Mazur
- zachowanie umiejętności wykonywania tradycyjnych szmaciaków ornamentalnych
- popularyzacja tradycyjnego rękodzieła tkalniczego, a szerzej – mazurskiej sztuki ludowej
- prezentacja lokalnych twórców ludowych
Przebieg
W konkursie wzięły udział głównie Kurpianki z gminy Czarnie, dochodzące do zespołu twórców w Wielbarku. Rezultaty „rywalizacji” artystycznej podsumowano jako „wspaniałe i nieoczekiwane”</ref>Orynżyna, Janina, CPLiA na Ziemiach Północnych, sztuka ludowa województw: olsztyńskiego i gdańskiego, Olsztyn, Muzeum Mazurskie, 1960, s. 8. </ref>: przyznano siedem nagród pierwszych z racji niezwykle wyrównanego oraz wysokiego poziomu artystycznego wykonanych prac konkursowych. Dzieła nagrodzonych artystek ludowych znajdują się w zbiorach Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie oraz we wzorcowni CPLiA. Impreza miała charakter jednorazowy.
Laureatki
- Apolonia Dąbrowska
- Stefania Deptuła
- Stanisława Gąska
- Marianna Koziołek
- Marianna Kozłowska
- Rozalia Roszczyk
- Władysława Samsel
Charakterystyka prac
Tradycyjne mazurskie dywaniki-szmaciaki z ornamentem roślinnym, figuralnym i zwierzęcym oraz geometrycznym tworzono ze szmatek ciętych w wąskie paski i potem barwionych. Tak spreparowane paski ciągnęły wątek na osnowie pakulanej. Tradycyjne szmaciaki mazurskie charakteryzowała zgaszona kolorystyka [1] – tzw. „tradycyjna harmonia barw mazurskich” – natomiast rezultatem udziału w konkursie mieszkanek Kurpiów było powstanie dzieł w specyficznym, niepowtarzalnym stylu – wynikłym z połączenia dwóch tradycji i wizji artystycznych: Mazur i Kurpiów. Prace cechowało związanie z wyżej opisaną kolorystyką mazurską tradycyjnych barw charakterystycznych dla Kurpiów: kolorów żywych, wyrazistych, wręcz jaskrawych – odbijających od przytłumionego tła, a zarazem je podkreślających. Ornamenty nagrodzonych prac przypominały kurpiowskie wycinanki.
Wystawy
- 1960 r. - wystawa w Muzeum Warmii i Mazur (ówczesnym Muzeum Mazurskim) w Olsztynie
Bibliografia
- Orynżyna, Janina: CPLiA na Ziemiach Północnych : sztuka ludowa województw: olsztyńskiego i gdańskiego / tekst Janina Orynżyna, oprac. graf. Maria Radomska, fot. Tadeusz Jankowski, Alojzy Kuraczyk, Tadeusz Cichowicz. – Olsztyn: Muzeum Mazurskie, 1960. – S. 8-9.
Przypisy
- ↑ Barwy złamane tworzono stosując osnowę odpowiednio barwioną i przeplatając ją wątkiem z pasków o intensywnym kolorze.